ماهیچه های نرم اطراف ستون فقرات  نقشی کلیدی درایجاد کمر درد بازی می کنند . در این مقاله رابطه بین  کمر و ماهیچه های پشت  را بررسی و مطالعه می کنیم . یک گروه وسیع و پیچیده از ماهیچه ها برای حمایت از ستون فقرات با یکدیگر کار می کنند تا بدن را راست نگه دارند و امکان حرکت بدن ، چرخیدن و خم شدن بدن را ایجاد کنند .

عضلات اکستنسوری ، فلکسوری و اریب کمردرد وسه نوع عضله  پشت که درعملکردهای ستون فقرات دخالت دارند شامل عضلات اکستنسوری ، فلکسوری و اوریب می باشند .

 عضلات اکستنسوری(1 )به پشت ستون فقرات  اتصال دارند وبدن را قادر به  ایستادن و بلند کردن اجسام می سازند. این ماهیچه ها شامل ماهیچه های سرینی (2) و جفت ماهیچه های بزرگ در کمر( عضلات ارکتور اسپاین یا عضلات راست کننده ستون فقرات ) (3) می شوند .

عضلات فلکسوری(4) به جلوی ستون فقرات اتصال دارند و عضلات شکمی را در بر می گیرند و ستون فقرات را قادر به خم شدن و بلند کردن می سازند.

عضلات اریب (5 ) این عضلات به پهلوهای ستون فقرات اتصال دارند و کمک می کنند ستون فقرات بر محور خود بچرخد  و پوسچر ستون فقرات حفظ شود.

کمر درد و ورزش

عضلات کمر،  مانند هرعضله دیگر دربدن ، برای حفظ قدرت و تون عضلانی (6 ) نیاز به ورزش مناسب دارند . در حالیکه در هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها ماهیچه هایی مانند سرین ها در ران ها دائما فعال هستند ، عضلات عمقی پشت و عضلات شکمی معمولا غیر فعال می باشند مگر اینکه عضلات اختصاصا مورد تمرین و ورزش قرار بگیرند .

فیزیوتراپی و ورزش های کمر برای درمان کمردرد و گاهی کاهش نیاز به جراحی معمولا بر روی قوی کردن عضلات فلکسوری ، اکستنسوری و اریب تمرکز می یابد .

کمر درد و عضلات کمر

وقتیکه مفاصل فاست (7 ) یا دیگر ساختارهای خاص در ستون فقرات آسیب می بینند در ماهیچه های بزرگ پشت گرفتگی یا اسپاسم بروز کرده کمر درد و محدودیت در حرکت ایجاد می شود .

کمر دردی که بیش از دو هفته ادامه می یابد می تواند به ضعف ماهیچه ها بیانجامد . این فرایند سبب آتروفی (7) یا تحلیل عضله می شود که این به نوبه خود کمردرد بیشتری ایجاد می کند چرا که عضلات برای حفظ و نگهداری ازستون فقرات ناتوان می گردند .

استرس مزمن نیز می تواند مسبب  ضعف ماهیچه ها و کمردرد باشد . در پاسخ جنگ یا گریز (8) استرس سبب گرفتگی ماهیچه های پشت می شود . این فرایند ماهیچه ها را از انرژی مورد نیاز برای حمایت از ستون فقرات محروم  می سازد .

ساختار اصلی دیگر در بروز کمر درد عضلات همسترینگ (9) ، ماهیچه های بزرگ در پشت ران ها ، هستند . بیمارانی که با گرفتگی همسترینگ درگیر هستند کمردرد در آنها گسترش می یابد و آنهایی که کمر درد دارند نهایتا به گرفتگی عضلات همسترینگ مبتلا می شوند .

این رویداد را چنین می توان توضیح داد که گرفتگی همسترینگ حرکت در لگن را محدود می سازد بنابراین حرکت به اجزاء حرکتی (10 ) لامبار منتقل می گردد که نتیجتا به افزایش میزان فشار روی کمر و کمر درد می انجامد . درمان در این موارد بر روی قوی کردن ماهیچه ها وتمرینات کششی بر روی ماهیچه های همسترینگ تمرکز دارد .

 

رابطه بین عضلات ، پوسچربدن (11) و کمردرد

قدرت ماهیچه ها و انعطاف پذیری آنها انحنای طبیعی ستون فقرات را تضمین می نماید . ضعف در ماهیچه های شکمی سبب گرفتگی ماهیچه های فلکسوری ران می شود که نهایتا به افزایش  غیرطبیعی گودی کمر می انجامد .

انحنای بیش از اندازه ستون فقرات در ناحیه کمر را لوردوسیس (12 ) می نامند . یک پوسچر صحیح عدم توازن ماهیچه ها  را تصحیح می کند و با توزیع برابر وزن بر روی ستون فقرات از کمر درد جلوگیری می نماید . حفظ  فرم صحیح ستون فقرات در هنگام نشستن برای بسیاری از افراد مشکل می باشد . جهت رفع این مشکل شما را به مطالعه مقالات دیگر در همین سایت دعوت می کنیم .

 

1-      Extensor muscles

2-       Gluteal muscle

3-      Muscle erector spinae

4-      Flexor muscles

5-      Oblique muscles

6-      Tone muscles

تونوس ماهیچه‌ای یا تون عضلانی در یک ماهیچه اسکلتی عبارت است از میزان سفتی و قوام آن ماهیچه در حالت استراحت . تونوس ماهیچه‌ای بیانگر انقباض باقیمانده یا سفتی طبیعی در ماهیچه اسکلتی است. دانشنامه ویکیپدیا

7-      Atrophy

8-      Fight or flight response

پاسخ جنگ یا گریز را اولین بار والتر کانن که روی واکنش گربه هایی تحقیق می کرد که ناگهان با سگ ها مواجه می شدند، پیش کشید. کانن متوجه  شد در بدن گربه ها تغییراتی مثل سریع تر شدن گردش خون ،انقباض عضلانی و تند شدن تنفس رخ می دهد. او نتیجه گرفت که این تغییرات بقای ارگانیسم ها را تنظیم میکنند و جنبه انطباقی دارند .او کل این واکنش را “جنگ یا گریز” نامید چون حیوانات را وامی داشت هنگام تهدید, یکی از این دو رفتار را انجام بدهند. اما امروزه فقط تهدیدهای جانی را تنها عامل ایجاد پاسخ جنگ یا گریز  نمی دانند بلکه هر تهدیدی را که کنار آمدن شخص را بطلبد ،عامل ایجاد این پاسخ می دانند .

9-      Hamstring muscles

10-   Motion segments

ساختار های حرکتی شامل دو مهره مجاور ، مفاصل فاست ، دیسک بین مهره ای و ساختارهای نرم مربوط به آن می شود.

11-   Posture

 

به طرز قرارگیری ستون فقرات اشاره می کند  . در یک پوسچر صحیح سه انحنای طبیعی ستون فقرات  ، شکل s مانندی به آن می بخشند .

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →