Existing Post Image

درمان کمر درد سهل و ممتنع است. یکی از علل مهم زمینه ساز کمر درد ضعف عضلات اطراف ستون مهره و شکم است. انجام نرمش هایی برای تقویت این عضلات اگر به درستی انجام شوند میتوانند تا حد زیادی شدت کمر درد را کم کرده یا کاملا بهبود دهند. تعدادی از این نرمش ها برای تقویت عضلات بوده و تعدادی دیگر برای کشش عضلات و لیگامان های کوتاه شده است. قبل از انجام نرمش های کمر درد با پزشک خود مشورت کنید.

چرخش لگن Pelvic tilt

به پشت بخوابید و دست هایتان را روی شکم  خود قرار دهید. زانو ها را خم کرده و کف پا ها را روی زمین قرار دهید.  عضلات شکم خود را منقبض کنید بطوریکه کمر شما به کف زمین فشرده شود. این  وضعیت را پنج ثانیه حفظ کرده و سپس عضلات را شل کنید.

بعد از چند ماه نرمش که عضلات شما  قویتر شد با منقبض کردن عضلات شکم و لگن، باسن خود را از زمین بلند کنید  بطوریکه زانو و لگن و شانه های شما در یک خط صاف قرار بگیرند. به اندازه سه  بار نفس کشیدن عمیق در همین وضعیت مانده و سپس به آرامی به حالت اول  برگردید.

چرخش تنه Lower trunk rotation

به پشت بخوابید. زانو ها را خم کرده و کف پا ها را روی زمین قرار دهید. در  حالیکه شانه های خود را بطور ثابت و بدون حرکت روی زمین نگه داشته اید به  آرامی زانو های خود را تا آنجا که میتوانید به سمت چپ خم کنید. سپس به  آرامی زانو های خود را تا آنجا که میتوانید به راست خم کنید.

   

چهار دست و پا Cat and camel

هر دو زانو و کف هر دو دست خود را  روی زمین بگذارید. اجازه بدهید شکم شما به پایین بیفتد و کمر به طرف پایین  قوس بردارد. 5 ثانیه در این حالت مانده و سپس دوباره کمر خود را صاف کنید و  5 ثانیه در همین حال بمانید. 3 بار و هر بار 10 مرتبه این کار را انجام  دهید

              

 

برای درمان کمردرد کلیک کنید

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →