post_image

چنانچه سخت و ناراحت و با درد هر روز از خواب بیدار مى شوید یا تشک جدیدى خریده اید، باید شیوه خواب خود را تغییر دهید. دراز کشیدن صاف به روى پشت به ستون فقرات فشار مى آورد و آن را در یک حالت غیرمعمول و نامعقولى قرار مى دهد که باعث کشیدگى عضلات مفصل ها و اعصاب مى شود. ستون فقرات صاف نیست، بلکه داراى سه انحناى طبیعى است. یکى در قسمت پایین کمر، دیگرى وسط کمر و آخرى در ناحیه اى نزدیک به گردن.بهترین حالت هاى خواب از این قرار هستند:
– به پهلو دراز بکشید، در حالى که زانوان خود را خم کرده اید و بالشى بین پاهاى خود قرار داده اید.
این حالت بیشترین استرس را از کمر دور مى کند.
– چنانچه مجبورید به پشت بخوابید، بالش بزرگ و پرزدارى انتخاب کنید و زیر زانوان خود بگذارید تا از فشار عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر کم شود.
– بالش کوچک یا حوله لوله شده کوچکى زیر گردن خود بگذارید.
– هرگز به روى شکم نخوابید، زیرا خوابیدن به روى شکم و صورت باعث ایجاد درد در ناحیه ستون فقرات و باعث کشیدگى شدید آن مى شود

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →