post_image

پیچ‌خوردگی یا در اصلاح عامیانه رگ به رگ شدن‏ به هرگونه آسیب در ساختار رباطها گفته می‌شود که ممکن است در مچ پا رخ دهد. زمانی که ساختمانی مانند رباط، جامعیت ساختمانی خود را از دست بدهد از واژه اسپرین استفاده می‌گردد. رباطها(لیگامانها)عامل اتصال استخوانها در مفاصل هستند. مهمترین نقش رباطها در بدن، ایجاد ثبات و پایداری در مفصل است. رباطها و تاندونها ازنظر ساختمان بسیار مشابه‌اند، اما رباطها معمولاً نسبت به تاندونها پهن تر بوده و فیبرهای کلاژن در رباطها متراکم تر هستند.

شدت آسیب‌ مچ پا به هنگام پیچ خوردگی سه درجه دارد که شامل:

درجه ۱: در این حالت میزان آسیب خفیف بوده و بی ثباتی در مفصل وجود ندارد.

درجه۲: به علت پارگی متوسطی که ایجاد شده‌است به میزانی بی ثباتی وجود دارد ولی زیاد نیست. خونریزی در مفصل دیده می‌شود.

درجه ۳: این حالت یعنی پارگی کامل است و معمولاً بی ثباتی در مفصل وجود دارد. خونریزی در مفصل شدیدتر است.

علل پیچ‌خوردگی مچ پا

  •     پیچ خوردگی، کشیده شدن ناگهانی رباطها و مفاصل.
  •     ضربه به بدن.
  •     درپی سقوط و زمین خوردن.

علایم پیچ خوردگی مچ پا

درد-تورم-التهاب-کوفتگی-ناتوانی در حرکت دادن موضع-اسپاسم عضلانی-در موارد شدید خونریزی و کبودی شدید موضع. درد کم به همراه کبودی در حالی که کودک هنوز می‌تواند بدون مشکل زیادی آن عضو را مورد استفاده قرار دهد، به احتمال زیاد نشانه آن است که پیچ خوردگی کودکتان خفیف است (به این معنا که یک تاندون، ماهیچه یا رباط، بیش از اندازه کشیده شده است).

درمان پیچ خوردگی مچ پا

  •     مصرف مسکنهای درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن.
  •     بی حرکت نگاهداشتن موضع به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر.
  •     استفاده از کمپرس یخ در ۷۲-۴۸ اولیه-کمپرس باید در فواصل زمانی ۳-۲ ساعت به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی موضع قرار داده شود.
  •     بانداژ کردن موضع آسیب دیده از تورم بیشتر آن جلوگیری می‌کند در هنگام بانداژکردن مراقب باشید بیش از حد باند را محکم دور موضع نپیچید زیرا با این عمل از رسیدن خون به ناحیه مورد نظر جلوگیری می‌کنید.
  •     بالا نگاه داشتن ناحیه آسیب دیده تورم آن را کاهش می‌دهد.
  •     هیچگاه در ۴۸ ساعت نخست کشیدگی و رگ به رگ شدن از کمپرس گرم استفاده نکنید. اما پس از گذشت ۳-۲ روز استفاده هر دو نوع کمپرس گرم و سرد کارساز می‌باشد.

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا

  •     هنگامی که خسته و یا دچار درد عضو می‌باشید از ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی خودداری کنید.
  •     با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سلامتی خود را همواره حفظ کنید.
  •     وزن خود را کنترل کنید.
  •     پیش ازانجام هر گونه فعالیت بدنی ابتدا بدنتان را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید.
  •     کفشهای مناسب و کاملاً اندازه به پا کنید.
  •     همواره عضلات خود را قوی، نرم و انعصاف پذیر نگاه دارید.
  •     همواره شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشید.
  •     از تجهیزات حفاظتی هنگام فعالیت بدنی استفاده کنید مانند ساق بند، مچ بند و غیره.

منبع: ویکی پدیا

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →