ورزش حداقل هفته ای سه بار و هر بار ۲۰ دقیقه باید انجام گیرد تا تاثیر مطلوبی بر روی افزایش و حفظ توده استخوانی داشته باشد، ولی مهمتر از آن انتخاب ورزشی است که شخص از انجام آن لذت ببرد و بتواند آن را تداوم بخشد.

اگر شما مدت طولانی ورزش نکرده اید، انجام ورزش را به آرامی شروع کنید و اگر مشکل پزشکی دیگری دارید بهتر است برای انجام ورزش با متخصص پوکی استخوان، مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که ورزش در حدّ بسیار زیاد و بی رویه می تواند اثر عکس داشته باشد و در مورد بانوان به خصوص اگر به قدری شدید باشد که منجر به قطع سیکل قاعدگی به صورت ثانویه شود موجب تأثیر منفی می شود.

نوع و تعداد ورزش های مناسب با توجه به درجه پوکی استخوان باید توسط درمانگر مشخص گردد.

قانون ساده ای وجود دارد که می گوید « اگر ورزشی آسیب رسان است آن را انجام نده.» این مسئله اغلب به این معناست که لازم است شما در دامنۀ حرکتی محدودی کار کنید.

وقتی شما یک برنامۀ ورزشی را شروع می کنید، مختصر درد و ناراحتی عضلانی در ابتدا طبیعی است. این حالت یک تا دو روز بعد از جلسات اول ورزش ممکن است ادامه یابد.

لازم است علائم بدن خود را بشناسید و دقت کنید تا یاد بگیرید چه چیزی طبیعی است و انجام دادن چه تمرینی برایتان مشکل است و یا چه تمرینی آسیب رسان است. عموماً شما نباید دردی در مفاصل خود داشته باشید. درد مفصلی که مدت زیادی طول بکشد باید بررسی شود.

درد عضلانی ناشی از ورزش طبیعی است ولی اگر بیشتر از چند روز طول بکشد ممکن است موردی مثل استرین (strain) عضلانی (نوعی آسیب به عضله) را نشان بدهد که در این صورت باید با پزشک مشورت شود.

ناتوانی در تحمل وزنه روی یک عضو، بی حسی، مورمور یا حس سوزن سوزن شدن احتیاج به توجه فوری دارد.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →