اسکی، دوچرخه سواری ثابت و شنا بهترین ورزش برای مبتلایان به کمردرد مزمناست.  ورزش هایی که قوس کمر را افزایش داده مضر و ورزش هایی که باعث کاهش قوس کمر می شوند برای بیماران مبتلا به کمردردهای مزمن مفید است. خم شدن به عقب در حال ایستاده،

Existing Post Image

 

قوس دار کردن در حال خوابیده به شکم، خم کردن کمر و رسانیدن انگشتان دست به زمین در حالی که بیمار به پشت خوابیده و زانوها کشیده است از جمله ورزش های مضر برای بیماران مبتلا به کمردرد است. وی با بیان اینکه خطرناک ترین ورزش بلند کردن اشیای سنگین در بالای خط کمری است، ورزش هایی مثل وزنه برداری، برای این بیماران مضر است.  اکثر افراد در موقع راه رفتن سینه خود را به جلو داده که این عمل باعث افزایش قوس کمر می گردد. در جا دویدن با توجه به اینکه شخص در موقع دویدن دست خود را به جلو تکیه داده و کمی به جلو خم می شود بلامانع است. ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به کمردرد  اسکی، دوچرخه سواری ثابت و متحرک با توجه به خم کردن تنه به جلو در موقع سواری باعث کاهش قوس کمرمی گردد.شنا ورزش بسیار عالی برای بیماران مبتلا به کمردرد است،  این ورزش باید بطور صحیح انجام گیرد و ضمن شنا کردن حتی الامکان باید از بالا آوردن بیش از حد سر از آب که موجب خم شدن سر و تنه به عقب و افزایش قوس کمر می گردد جلوگیری شود. وی با بیان اینکه شنای کرال بهترین نوع شنا برای بیماران مبتلا به کمردرد است،  شیرجه رفتن با افزایش ناگهانی قوس کمر ورزش خطرناکی برای مبتلایان به کمردردمی باشد.بالا رفتن از پله ها با توجه به اینکه ضمن بالا رفتن بیمار تنه خود را به جلو خم کرده و قوس کمر را کاهش می دهد ورزش مفیدی است، در حالی که در پایین رفتن از پله ها بیمار تنه خود را متمایل به عقب نموده باعث افزایش قوس کمر می گردد، به همین منظور مبتلایان به کمردرد بهتر است ضمن پایین آمدن از پله ها،

 

دستگیره پله را در دست گیرند تا تنه شان کمی به جلو خم شود. در تنیس بازان خم کردن کمر به عقب برای زدن توپ باعث افزایش قوس کمر می گردد که برای بیماران مبتلا به کمر درد مضر است. این بیماران اگر به این موضوع آگاهی داشته و در ضمن بازی از افزایش قوس کمر خود جلوگیری کنند، بلامانع است.

 

برای درمان کمردرد  کلیک کنید

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →