1- لیپوماتیک

در این سیستم با استفاده از ارتعاش و امواج صوتی سلولهای چربی ازهمدیگر گسسته میشوند . و همزمان با این عمل بافت چربی ساکشن میشود . میزان تخریب و آسیب به بافتهای اطراف و پوست در مقایسه با سایر روشهای داخلی حداقل است.امواج صوتی ایجاد شده در درمان افتادگی پوست نیز اثر قابل توجهی دارد.

علی رغم اینکه انجام این روش لاغری موضعی نیاز به تخصص پزشک ماهر دارد و بهتر است در شرایط اطاق عمل انجام گیرد ،اما نیازی به بیهوشی ندارد ضمن اثر بخشی قابل توجه،عوارض انجام آن نسبت به سایر روشهای داخلی بسیار کمتر است.و دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد.

از مزایای عمده این روش لاغری موضعی نسبت به لیپولیزر امکان خارج نمودن همه چربیهای اضافی بدون نگرانی از سوختن پوست که ممکن است در لیزرلیپولیز اتفاق بیفتد .صاف و یکدست شدن محل عمل بدون مشاهده ناصافی های احتمالی ناشی از سایر روشها ، کوتاهتر بودن مدت زمان عمل و امکان استفاده از چربی ساکشن شده جهت تزریق در سایر نواحی است. در این روش احتمال سوختگی و آمبولی وجود ندارد. این روش در حال حاضر سریعترین ، مطمئن ترین و بهترین روش ایجاد تناسب اندام و کاهش وزن مناسب می باشد.

2- لیزرلیپولیز

این روش لاغری موضعی اقتباسی از لیپوساکشن با استفاده از تکنولوژی جدید لیزر است. در اینجا برخلاف  لیپوساکشن ،پاره کردن مکانیکی بافت چربی انجام نمیشود. بلکه ابتدا بافت چربی توسط حرارت ناشی از لیزر تخریب میشود و روغن درون سلولها آزاد میشود و سپس در مرحله بعد بافت چربی تخریب شده و روغن حاصل از آن ساکشن میشود.  حرارت ایجاد شده توسط لیزر موجب کاهش احتمال آمبولی چربی شده و از طرف دیگر موجب اثر بر بافت پوست شده و باعث سفت شدن آن میشود. این حرارت گاها باعث ایجاد بروز سوختگی پوست و مشکلات ناشی از آن نیز میشود. از آنجاییکه در این روش لیز چربی و ساکشن آن در دو مرحله انجام میشود،مدت زمان یک جلسه آن تقریبا دو برابر لیپوساکشن یا لیپوماتیک است.

در این روش لاغری موضعی با توجه به تخریب بافت چربی امکان استفاده از چربی برای تزریق در سایر نواحی وجود ندارد. در دستگاه های مختلف از سیستمهای لیزری متفاوتی استفاده شده است.امکان سوختگی پوست و ناهمواری محل عمل وجود دارد.

3 – لیپوساکشن

از اولین روشهای بکاربرده شده حذف چربی بوده است. مکانیسم آن  ساده است و عبارت است از تکه تکه کردن بافت چربی با استفاده از کانولا و کشیدن این بافت به بیرون بدن  با استفاده از فشار منفی.نیاز به انجام  توسط جراح متخصص و با تجربه و امکانات ویژه و بیهوشی دارد.در صورتیکه به خوبی انجام شود اثر بخشی قابل توجهی دارد . اما نسبت به سایر روشها عوارض بیشتر ، دوره نقاهت طولانی تر ، درد بیشتر و نیاز به دوره استراحت بیشتری دارد.امکان آمبولی چربی در این روش لاغری موضعی وجود دارد ولی نادر است.عوارض زیاد و نیاز به بیهوشی موجب گردیده است که به تدریج انجام آن توسط تکنولوژیهای جدید لیپولیز مانند لیپوماتیک جایگرین شود.

توصیه های مهم

– واقع بین باشید: این توصیه در کاهش چربی شکمی، مهم تر از سایر موارد می باشد. توجه داشته باشید که روش سریعی برای کاهش چربی دور شکم وجود ندارد.

– بسیار محتاط باشید: چنانچه رژیمی یافتید که به شما اطمینان داد سریعا چربی شکمی شما را کاهش می دهد، بدانید فایده ای نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن می گردد تا چربی بدن؛ و بعد از قطع این رژیم، آب بدن مجددا برمی گردد.

– متعهد به ادامه رژیم باشید: برای لاغری موضعی شکم و حفظ لاغری آن، مصمم باشید.

– داشتن رژیم غذایی منظمی که حاوی سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده باشد، در تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن شما اهمیت فراوان دارد و از پراشتهایی کاذب شما جلوگیری می نماید.

– انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا در کاهش چربی شکمی خیلی موثر است.

– دراز و نشست: چنانچه می خواهید شکم سفتی داشته باشید، باید روی ماهیچه های شکمی کار کنید. دلیلی برای ترس از ورزش های شکمی مانند دراز و نشست در صورتی که به درستی انجام شود، وجود ندارد. ولی از طرف دیگر توجه به این نکته مهم است که این ورزش هم به تنهایی موثر نیست و باعث بروز کمردرد در شما می شود.

درباره ی شروع و نوع فعالیت بدنی حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

– رژیم غذایی برای لاغری موضعی: رژیم کم چرب با مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید. چربی موجود در رژیم غذایی شما باید 25 تا 30 درصد از انرژی دریافتی روزانه شما را تشکیل دهد که در این بین باید بیشتر از چربی های غیر اشباع استفاده نمایید. بر همین اساس:

* از روغن زیتون و یا دانه های روغنی مانند خشکبار، در حد تنظیم شده توسط متخصص تغذیه می توانید استفاده نمایید.

* مصرف غذاهای دریایی: حداقل 2 تا 3 بار در هفته، ماهی بخورید.

* آنچه نباید بخورید: از مصرف گوشت های پر چرب و پر نمک ( مثل سوسیس و کالباس) اجتناب نمایید. از مصرف مواد قندی و شیرین نیز بپرهیزید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)