کیفوز یا قوز کمر، انحنایی در ستون فقرات است که منجر به گرد شدن کمر خواهد شد. این مشکل که معمولاً به نام گژپشتی یا قوز کمر شناخته می‌شود، کاملا شایع است. به عبارت ساده‌تر، کیفوز منحنی واقع شده در ستون فقرات پشت قفسه سینه است.

در مان قوز پشتی با ورزش

۱- در حالت سجده قرار بگیرید و دست ها را پشت سر بگذارید. سپس سر ، گردن و تنه را تا حدی بالا بیاورید که با لگن در یک سطح قرار بگیرند.

۲- چانه را به سمت عقب ببرید. حفظ این وضعیت به مدت ۸ ثانیه توصیه می شود.

31250251611739711131601276319324229149114 روش های درمانی قوز پشتی

۳- گوشه اتاق ایستاده و دست ها را به دیوارها تکیه دهید. سپس سعی کنید که تنه خود را به سمت جلو برده و این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ نمایید.

172169137931242211523724521120514733155201203 روش های درمانی قوز پشتی

۴- یک دست را روی دنده ها و یک دست را روی شکم قرار دهید و تلاش نمایید که در حین دم و بازدم، زیر دست بالایی انقباضی حس نشود. به این ترتیب تنفس فقط توسط عضله دیافراگم (یعنی زیر دست پایینی) انجام خواهد شد.

2457620618217018115013175521721092308956118 روش های درمانی قوز پشتی

۵- روی تشک سفتی نشسته و دو مکعب در طرفین خود قرار دهید. سپس دست ها را روی مکعب ها گذاشته و سعی نمایید تنه را به سمت بالا ببرید، طوری که باسن از زمین جدا شود. حفظ این وضعیت به مدت ۸ ثانیه توصیه می شود.

19816916119022893240701482011632394511013102 روش های درمانی قوز پشتی

۶- روی زمین دراز بکشید و یا این که بایستید و به دیوار تکیه نمایید. یک رول از جنس فوم یا غیره را در محلی که بیشترین قوس کیفوز حس می شود قرار دهید. سپس قسمت بالا تنه را روی این فوم به عقب ببرید.

24212320619158616431301924665126247 روش های درمانی قوز پشتی

۷- این روش درمان قوز کمر با ورزش به صورت نشسته روی صندلی یا ایستاده قابل انجام است. دست ها را در امتداد شانه قرار داده و با استفاده از طناب های الاستیک، دست ها را به عقب حرکت دهید.

5010011401891918526202200159143151912322 روش های درمانی قوز پشتی

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →