علل گودی کمر و درمان آن با ورزش

گودی بیش از حد کمر

در حقیقت ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

عدم تعادل در عضلات نامبرده ( یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها ،موجب پدید آمدن ناهنجاری هائی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد.

در این میان نقش عضلات شکمی ، بازکننده های مفصل پا به لگن ( همسترینگ ها و نیز عضله ی بزرگ پشت باسن ) در ایجاد هیپرلوردوزیس ،پر رنگ تر از سایر عضلات این ناحیه است.

علل‌ گودی کمر‌

۱- زایمان های‌ مکرر

۲- در رفتگی‌ دو طرف‌ لگن‌

۳- احتمالاً استفاده‌ از کفش‌ پاشنه‌ بلند

۴- جابجایی‌ ستون‌ مهره‌ها به‌ سمت‌ جلو( مادرزادی‌ یا هر عامل‌ دیگر)

۵- ضعف‌ عضلات‌ شکمی‌ و عضلات‌ خلفی‌ ران‌ و بازکننده‌های‌ مفصل‌ ران‌

۶- کوتاهی‌ عضله‌ سوئز خاصره‌ای‌ و راست‌ رانی‌

۷- کوتاهی‌ عضلات‌ ناحیه‌ کمری‌ (بازکننده‌های‌ کمر)

۸- لوردوز جبرانی‌ ناشی‌ کیفوز پشتی‌

۹-چاقی

علائم گودی کمر

گودی کمر  باعث درد می شود که گاهی مواقع در توانایی حرکت اثر نامطلوب میگذارد. اغلب گودی غیر طبیعی در قسمت کمر دیده می شود وباعث می شود باسن برجسته تر بنظر برسد. اگر  روی یک سطح سفت دراز بکشید فاصله گودی تا ان سطح خودش را نشان می دهد.

اگر انحنای ایجاد شده انعطاف پذیر باشد و هنگامی که به سمت جلو خم می شوید از بین برود نیاز به درمان پیچیده ای ندارد و با ورزشهای کمر بهبود می یابد. اگر درهنگام خم شدن به جلو ، گودی کمر از بین نرود دراین صورت ممکن است نیاز به درمان  داشته باشید.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →