Existing Post Image

در بسیاری از موارد فتق دیسک کمر مربوط به افرایش سن بصورت طبیعی می باشد.در کودکان و نوجوانان دیسک ها دارای محتوای فراوانی از آب می باشند. همچنین وقتی که مسن تر می شویم دیسک ها شروع به خشک شدن و ضعف می کنند.

دیسک ها شروع می کنند به چروک شدن وفضای بین مهره ها باریک تر می شود. این فرایند طبیعی افزایش سن تخریب دیسک کمر نامیده می شود.

ورزش های مناسب برای فتق دیسک کمر

ورزش منظم تغییر شکل دیسک که ناشی از افزایش سن است را به تاخیر می اندازد و همچنین تقویت عضلات قسمت مرکزی بدن می تواند به حمایت از ستون فقرات کمک کند. قبل از انجام ورزش های شدید باپزشک خود مشورت کنید.

انجام ورزش های مناسب برای تقویت عضلات کمر و انعطاف پذیری آن، از درمان های استاندارد فتق دیسک کمر محسوب می شوند. ورزش های مخصوص تقویت ستون فقرات برای عضلات این ناحیه مفید است. این حرکات برای مجموع عضلات کمر مفید است.

برای رفع فتق دیسک کمر روی کمر خود دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. کمر خود را در حالت خنثی نگهدارید. بدین معنی که کمر خود را خیلی سفت نکرده و به سمت زمین فشار ندهید. همچنین نباید باسن خود را کج نگهدارید.

برای کاهش فتق دیسک کمر عضلات شکم خود را منقبض کرده و باسن خود را از روی زمین بلند کنید.

برای کاهش فتق دیسک باید باسن، زانوها و شانه های تان در یک سطح باشد: در همین حالت بمانید و سه نفس عمیق بکشید یا برای ۴ تا ۸ ثانیه ادامه دهید

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →