درد لگن در ناحیه اطراف ران

علل درد لگن در ناحیه مفصل ران

درد مفصل ران از جمله آزاردهنده ترین درد های سیستم اسکلتی است و میتواند اختلال جدی در راه رفتن ایجاد کند. درد مفصل ران معمولا با درد لگن همراه است.

مفصل ران یا هیپ Hip joint در محل اتصال تنه و اندام تحتانی است. این مفصل جایی است که استخوان لگن در کنار استخوان ران قرار میگیرد. در مفصل ران سر استخوان ران در درون حفره استابولوم که جزئی از استخوان لگن است قرار میگیرد.

 آسیب استخوان های دو طرف مفصل ران در اثر عفونت یا شکستگی میتواند موجب درد در این مفصل شود.

  • دور تا دور مفصل ران را پرده بافتی کلفتی پوشانده که به آن کپسول مفصلی میگویند. سطح داخلی کپسول مفصلی لایه سلولی نازکی به نام پرده سینوویال Synovial membrane وجود دارد که مسئول ترشح مایع سینوویال است. مایع سینوویال یا مایع مفصلی موجب لغزنده شدن سطح غضروف مفصلی شده و در تغذیه غضروف مفصل هم شرکت میکند. هر گونه التهاب در پرده سینوویال مفصل ران به علل بیماری های عفونی یا روماتیسمی یا دیگر علل میتواند موجب درد مفصل ران شود.

 

  • در اطراف کپسول مفصل ران تاندون ها و عضلات قرار دارند. بین تاندون ها و کپسول مفصل ران کیسه هایی با دیواره نازک وجود دارد که به آنها بورس Bursa میگویند. سطح داخلی بورس ها پوشیده از یک لایه سینوویال است و در درون آن هم مایع سینوویال وجود دارد. التهاب بورس های اطراف مفصل ران که به آن بورسیت Bursitis میگویند میتواند موجب درد مفصل ران شود.

 

  • گاهی اوقات منشا دردی که در مفصل ران احساس میشود خود مفصل نیست. بطور مثال گاهی اوقات درد ناشی از هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای میتواند موجب احساس درد در مفصل ران شود. یا درد یک فتق کشاله ران میتوتند در مفصل ران احساس شود.

  درد مفصل ران معمولا در جلوی آن یعنی در ناحیه کشاله ران احساس میشود. گاهی اوقات در مفصل ران در قسمت خارجی لگن و یا حتی در پشت لگن یعنی پشت باسن احساس میشود. با این حال منشا اکثر درد هایی که در پشت لگن احساس میشوند ستون مهره یا مفصل ساکروایلیاک است.

گاهی اوقات بخصوص در بچه ها درد مفصل ران در زانو احساس میشود. بنابراین بسیاری از بچه هایی که درد مفصل زانو دارند ممکن است مشکلی در خود زانو نداشته و علت درد در مفصل ران آنها باشد.

بیماری که درد مفصل ران دارد معمولا میلنگد. این لنگیدن در واقع مکانیسم دفاعی بدن برای کم کردن فشار بر روی مفصل ران آسیب دیده است.

 نرمش های لگن و مفصل ران

  • هر نرمشی چه کششی و چه تقویتی باید کم کم و بتدریج شروع شود. از نرمش های سبک شروع شده و بتدریج انواع مشکل تر آنها اجرا میشود
  • در نرمش های کششی در ابتدا باید اندام را فقط تا جایی حرکت داد که احساس کشش در مفصل و عضلات اطراف آن بوجود آید و در حین انجام نرمش ها نباید دردی احساس شود. اندام که به وضعیت مورد نظر رسید آن وضعیت را 10-5 ثانیه حفظ کرده و سپس مجددا به وضعیت اول بازمیگردیم. چند ثانیه استراحت کرده و مجددا نرمش را تکرار میکنیم. در روزهای اول هر نرمش را 3-2 بار انجام میدهیم ولی بتدریج و برحسب تحمل میتوانیم تعداد نرمش ها را افزایش دهیم.
  •  در نرمش های تقویتی بعد از مدتی میتوان با اضافه کردن وزنه به اندام تاثیر آن را بیشتر کرد.
  •   تعداد و مدت و شدت انجام نرمش های کششی و تقویتی بتدریج افرایش یابد.
  •  در روزهای اول در صورتیکه احساس میکنیم میتوانیم حرکتی را بطور مثال 10 بار به راحتی انجام دهیم آن حرکت را فقط 5 بار انجام داده و هر روز یکی به آن اضافه میکنیم تا بتدریج بیشتر شود.
  •  در صورتیکه در انجام یک حرکت نرمشی افراط شود در همان روز ممکن است مشکلی بوجود نیاید. چند روز تا یک هفته و یا حتی یک ماه بعد درد شروع شده و یا درد قبلی بیشتر میشود. در این زمان بیمار مجبور میشود نرمش را قطع کند ولی حتی قطع نرمش هم ممکن است نتواند مشکل بیمار را مرتفع کند. پس باید حتما توجه داشت که کلیه نرمش ها را بسیار با احتیاط و بتدریج و بر طبق یک برنامه منظم افزایش داد.
  •  در صورتیکه انجام نرمش ها با درد مختصری همراه است میتوان در ابتدا اندام و مفصل را گرم کرده و سپس نرمش را شروع کرد. با یان کار تحمل بدن بیشتر شده و میتوان نرمش ها را بهتر انجام داد.

 انواع عضلات اطراف مفصل ران

  • عضلات خم کننده یا فلکسور که مهمترین آنها عضله ایلیوپسواس است
  • عضلات راست کننده یا اکستانسور که مهمترین آنها عضلات گلوتئال هستند
  • عضلات نزدیک کننده یا اددکتور
  • عضلات دور کننده یا ابدکتور
  • عضلات چرخاننده

 

منبع:ایران ارتوپد 1و2

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →