post_image

 

 

فعالیت‌های ورزشی سبک درطول روز و افزایش توانایی عضلات از روش‌های موثر در جلوگیری و کاهش کمردرد است.
50 تا 60 درصد از کمردردها در نتیجه قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب هنگام فعالیت‌های روزانه است.
قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب و غیراستاندارد از علل شایع ایجاد بیماری های اسکلتی و عضلانی در ناحیه کمر، گردن و شانه است، در محیط‌های کاری بهتر است از صندلی هایی که ستون فقرات را کاملا در حالت عمودی قرار می‌دهند استفاده شود و محیط‌های کاری متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد طراحی شوند.
هنگام نشستن آرنج دست باید در موازات لبه میز قرار گیرد.
تغییر در وضعیت بدن مدتی پس از قرار گرفتن در یک حالت ثابت از نکات مهمی است که افراد باید به آن در حالت نشسته و یا ایستاده توجه داشته باشند.
کفی نسبتا نرم صندلی و تناسب ارتفاع میز و صندلی به درمان ناراحتی های فرد در ناحیه کمر بسیار کمک می کند.
به افرادی که درد مختصری در ناحیه کمر دارند تغییر حالت در طول روز، انجام فعالیت‌های ورزشی و تقویت عضلات ناحیه شکم و عضلاتی که در پشت ستون فقرات قرار دارند توصیه می شود.
زمانی که کمردرد شدیدتر باشد استفاده ازمسکن‌های ساده در دوره‌ کوتاه مدت و در صورت حادتر شدن دردهای ناحیه کمر استراحت‌های دوره‌ای کوتاه مدت برای بیماران تجویز می شود.
وی عدم پیگری درمان کمردردهای ساده ناشی از گرفتگی عضلات در طولانی مدت را از دلایل آسیب‌های جدی تر به بیماران است آرتروز، ساییدگی بین مهره‌ها و دیسک کمر از جمله مواردیست که در صورت عدم توجه بیماران سبب ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره می‌شود.
گرد نشدن ستون مهره ها و قائمه قرار گرفتن بدن فشار کمتری به عناصر نگهدارنده ستون مهره ها می آورد و تنها در رانندگی های طولانی مدت بهتر است که تکیه گاه صندلی در زاویه 100 درجه قرار گیرد.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران