کارمندان و افرادی که در طول روز سر را به سمت پایین نگه‌ می‌دارند در معرض ابتلا به گردن‌درد و آرتروز گردن قرار دارند و باید عضلات گردن را تقویت کنند.

 

گردن‌درد به دلایل مختلف مانند اسپاسم عضلانی، آرتروز و یا دیسک گردن ایجاد می‌شود و ممکن است در هر سنی به وجود آید.

 

فعالیت‌های ورزشی سنگین و همراه با چرخش مهمترین علت گردن‌درد در دوران نوجوانی و جوانی است.

 

 انجام حرکات ورزشی سنگین و همراه با چرخش موجب اعمال فشار بر مهره‌های گردن و اسپاسم عضلات می شود و به جوانان و نوجوانان توصیه می‌شود از بلند کردن وزنه‌های سنگین و قراردادن آنها بر روی شانه‌های خودداری می‌کنند.

 

 آرتروز مهمترین علت گردن‌درد در دوران میان‌سالی است که موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می‌شود.

 

دیسک در مهره‌‌های گردن از دیگر دلایل گردن‌درد است که امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسک همراه با احساس کرفتی و سوزش است و تا دست‌ها کشیده می‌شود.

 علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی که نتیجه تست‌های عصبی منفی باشد، ضعف عضلات است که این مساله قابل درمان است.

 

بیشتر افرادی که پشت میزنشین هستند، مانند کارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می‌برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن‌درد و وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود.

 

 ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش‌های مناسب و تحت نظارت پزشک می‌توان مانع بروز گردن‌درد شد.

  تقویت عضلات گردن، شانه‌ها و بخش فوقانی قفسه سینه کار دشواری نیست و با انجام حرکات ورزشی می‌توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب شد.

 

زمانی که فردی به گردن‌درد مبتلا می‌شود ابتدا باید علت گردن‌درد مشخص شود که این کار با انجام رادیوگرافی، نوار عصب و عضله و MR امکان‌پذیر است. پس از تشخیص علت دقیق گردن‌درد، نوع درمان تعیین می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: قرار دادن یک توپ کوچک در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه‌ها از جمله حرکات ورزشی مفید است که موجب تقویت عضلات گردن و شانه‌ها می شود.

 

 به کارمندان و افراد پشت میز نشین توصیه می‌شود هر 2 ساعت یک بار از جای خود بلند شده و این حرکات ورزشی را انجام دهند.

 

بی‌توجهی به ضعف عضلات و گردن‌درد موجب پیش‌روی این عارضه می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد.

 

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: تنها در مواردی که دیسک بین مهره‌های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن‌درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می‌شود.

 

گوهرپی خاطرنشان کرد: استفاده از گردن‌بندهای طبی توصیه می‌شود ولی نوع گردن‌بند را باید پزشک تعیین کند.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →