شکستگی استخوان

استخوان‌های شما خودبخود خوب می‌شوند. در محل شکستگی، استخوانتان سلول‌های ریز و رگ‌های خونی زیادی تولید می‌کند که استخوان را بازسازی می‌کنند. این سلول‌ها هر دو انتهای قسمت شکسته استخوان را پوشانده و شکستگی را به هم نزدیک می‌کند تا جایی که درست مثل روز اولش سالم شود.

درمان شکستگی استخوان با تغذیه

تغذیه پروتئین

از آنجایی که برای ساخته شدن استخوان‌ها نیاز به پروتئین است، لذا پروتئین‌ها را به برنامه غذایی خود بیفزایید. گوشت، ماهی، سویا، آجیل، حبوبات و لبنیات منابع خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن شما به شمار می‌روند. فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم نیز هستند.

کلسیم

مقدار پیشنهادی مصرف کلسیم برای بزرگسالان ۹۰۰-۸۰۰ میلی‌گرم در روز است. هیچ نوع تحقیقی در مورد اثر کلسیم در تسریع بهبود شکستگی استخوان وجود ندارد. حتما سطح طبیعی کلسیم بدن خود را حفظ کنید.

ویتامین‌ها

ویتامینC نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد. با اضافه کردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات به رژیم غذایی خود می‌توانید این نیاز بدن را برطرف کنید.ویتامینD به جذب کلسیم کمک می‌کند. آخرین توصیه‌های تغذیه‌ای، حداقل مقدار ویتامینD در روز را از ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰ واحد افزایش داده است.ویتامینK در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود و این ویتامین نیز به ترمیم استخوان کمک می‌کند.

پیشگیری از شکستگی استخوان

از کجا می‌توانید مطمئن شوید که دیگر استخوان جای دیگریتان را نشکنید؟ اتفاق همیشه می‌افتد اما می‌توانید بااستفاده از کلاه‌های ایمنی مخصوص، زانوبند، ساق‌بند و پوشیدن لباس و کفش مناسب موقع ورزش از خیلی از آسیب‌دیدگی‌ها جلوگیری کنید.

• فعالیت جسمی زیاد داشته باشید، مخصوصاً کارهایی مثل پریدن و دویدن.
• با مصرف کلسیم و ویتامین D استخوان‌هایتان محکم‌تر خواهند شد. این یعنی حتماً باید هر روز شیر بنوشید و از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی کلسیم دارند، مثل کلم‌بروکلی و آب‌پرتقال کلسیم‌دار استفاده کنید.

منبع:مجموع.دستورات دارویی

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →