آسیب‌ها مثل رگ به رگ شدگی یا اسپاسم عضلات، کشیده شدن رباط‌ها، مشکلات مفصلی یا لغزیدن و جابه‌جا شدن یک دیسک بین مهره‌ای می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود.
شایعترین علت کمردرد انجام فعالیتهایی است که عضلات کمر به آنها عادت ندارند مثل جابجایی وسایل و مبلمان سنگین یا باغبانی.

دیسک کمر هنگامی رخ می‌دهد که دیسک بین مهره‌ای از محل خود بیرون بزند و روی عصب فشار بیاورد. این پدیده اغلب بر اثر چرخش در حین بلند کردن اجسام رخ می‌دهد.
بهترین راه برای کاهش درد و درمان کمر درد، خوابیدن به پشت روی زمین در حالی که زیر زانوهایتان را بالش قرار می‌دهید زانوها و لگن‌تان را خم می‌کنید این کار فشار را کم می‌کند و وزن را از روی کمر شما برمی دارد.
اگر کمر شما آسیب دیده شما به یک یا دو روز استراحت به صورت ذکر شده نیاز دارید

Existing Post Image

در صورت وجود موارد زیر به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید:
ـ درد به زیر زانو تیر می‌کشد.
ـ درد پا، ران، کشاله ران یا ناحیه مقعدتان احساس کرختی و بی‌حسی دارید.
ـ دچار تب، تهوع، استفراغ، درد شکم، ضعف یا تعرق هستید.
ـ دچار بی‌اختیاری ادرار شده‌اید.
ـ درد شما به علت یک آسیب ایجاد شده است.
ـ درد شما به حدی شدید است که قادر به حرکت نیستید.
ـ بعد از 2 تا 3 روز، درد شما بهتر نشده است.
از راه‌های درمان می‌توان به استفاده از تشکچه‌های گرم کننده برای شل کردن اسپاسم دردناک عضلات به مدت 20 تا 30 دقیقه در هر مرتبه و یا ماساژورها و بسته‌های یخ نیز درد را تسکین می‌دهد.
همچنین داروهایی که تورم و درد را کاهش می‌دهند عبارتند از آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن، ایبوپروفن.

توصیه‌های کلی برای کاهش درد عبارتند از:
انجام حرکات ورزشی صحیح برای تقویت کمر
کاهش وزن (چاقی، درد کمر را بدتر می‌کند)
بهبود وضعیت عضلات و بهبود وضعیت بدن در حالات ایستاده، نشسته و خوابیده
بهترین حالت برای نشستن بر روی صندلی‌های پشت صاف یا قسمتی که حالت کمر دارند و زانوها کمی بالاتر از لگن که بایستی زیر پا یک چهارپایه کوتاه بگذارید.
همچنین برای ایستادن اگر برای مدت طولانی مجبور هستید که روی پاهایتان بایستید یک پایتان را روی یک چهارپایه کوتاه استراحت دهید تا فشار از روی کمرتان برداشته شود و هر 5 تا 15 دقیقه پای خود را تعویض کنید، سرتان را بالا نگهداشته و شکمتان را تو بدهید.
بهترین حالت برای خوابیدن، به پهلو و زانوهایتان را خم کنید و زیر سر و بین زانوها بالش قرار دهید. همچنین از تشک سفت استفاده کنید.
در پایان برای تقویت عضلات کمر خود ورزش کنید: شنا و پیاده‌روی برای بهبود تناسب بدنی و کاهش کمردرد مناسب هستند.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →