– کسانی که مدت زیادی پشت میز می‌نشینند هر 20 دقیقه یک بار چند قدم راه بروند.

قوز کمر

در ناحیه‌ پشت انسان به طور طبیعی خمیدگی و در ناحیه‌ی کمر نیز ضد این خمیدگی باید وجود داشته باشد، یعنی شکل یک ستون فقرات طبیعی راست نیست که اگر این خمیدگی بیش از اندازه باشد به آن  قوز کمر می‌گویند.

به علت اشکال در ساختمان مهره‌ها یا رباط های بدن شکستگی و قوز پشت ایجاد شود که  قابل پیشگیری نیست و تنها در مواردی که علت نشستن و ایستادن نادرست به خصوص در سن بلوغ دختران جوان است پیشگیری  موثر است.

– هنگام استراحت، تشک نباید خیلی سفت باشد و باید با قوس‌های بدن هماهنگی داشته باشد و هنگام استراحت، خوابیدن به پهلو و خم کردن زانو به طرف شکم می‌تواند برای کسانی که خمیدگی دارند مفید باشد.

امروزه افراد بیشتر وقت خود را مقابل رایانه و تلویزیون می‌نشینند که بهترین روش برای نشستن، تکیه دادن به پشتی صندلی است، هم چنین توصیه می‌شود که موقع نشستن زانوها بالاتر از لگن قرار گیرد. بعد از معاینات می‌توان فهمید که درمان قوز کمر با فیزیوتراپی امکان پذیر است یا باجراحی.

انواع ورزش قوز پشت عبارتند از:

ورزش‌های دامنه‌ی حرکتی به منظور افزایش حرکت مفاصلی که تشکیل دهنده‌ی ستون فقرات هستند.
ورزش‌هایی برای افزایش تون و استقامت عضلانی و در نتیجه وضعیت قرارگیری بدن. هرچه عضلات در نگه داشتن ستون فقرات بطور صحیح و بهتر عمل کنند، ستون فقرات نیز کمتر سفت خواهد شد.

راه های مقابله با کمردرد

پژوهشگران اولین راه مقابله با کمردرد را اصلاح طرز راه رفتن و نشستن می‌دانند.

دانستن روش صحیح بلند کردن اشیا و حمل آنها از موارد دیگر است.

راه رفتن در مسیرهای مسطح تا جای ممکن به جای سراشیبی و سربالایی نیز در این مورد سودمند است.

تقویت عضلات کمر با تمرینات جسمی نیز مهم است که انجام دادن حرکات کششی در ناحیه کمر و همچنین شانه‌ها و پاها توصیه می‌شود.

راه رفتن و انجام دادن حرکات تمرینی سبک در آب نیز در بهبود کمردرد موثرند.

کارشناسان توصیه می‌کنند هر فردی بعد از 15 تا 30 دقیقه نشستن از جایش بلند شود و حرکت کند.

پژوهشگران ترک سیگار و تلاش برای کاهش وزن اضافی را نیز از راههای درمان کمر درد شدید می‌دانند.

منبع:سیمرغ 1و2

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →