post_image

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن برسد به اصطلاح آن را هیپرلوردوزیس یا گودی کمر می نامند.

 ستون فقرات به وسیله تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و عادی بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی دارد.

عدم تعادل در عضلات ناحیه کمر ، یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی برخی دیگر از آنها ، باعث پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات می شود.

عضلات شکمی ، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد گودی کمر نقش بسزایی دارد،  چاقی و اضافه وزن به ویژه بزرگ شدن بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی کمر می شود.

همچنین پوکی استخوان با تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها سبب تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود .

بیشتر افراد بدون اینکه متوجه شوند در طول روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقرات خود باعث تخریب و پیری زودرس ستون فقرات می شوند .

 بسیاری از دردهای گردن ، کتف ، شانه و کمر به دلیل نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند .

 استفاده از صندلی مناسب که باید قابلیت تغییر ارتفاع را داشته و پشتی آن نیز قابل تنظیم باشد، ضروری است تا فشار های وارده بر ناحیه پشت و کمر را کاهش دهد.

 زانوهای باید همسطح با مفصل لگن باشد باید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار اجتناب کنید. در صورت نیاز برای حمایت کمرتان از یک بالشتک کوچک و مناسب استفاده نمایید.

 کف پاها را باید به طور صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده نمایید و هیچگاه پاهایتان را بصورت ضربدری قرار ندهید ، و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد به مفاصل کمر شما جلوگیری می نماید.از جمع کردن پا زیر تنه خودداری نمایید.

باید حداقل فاصله یعنی بین 25 ـ 75 سانتیمتر را ( بین چشم و صفحه ) رعایت نمایید .برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند.

برای درمان گودی کمر کلیک کنید

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →