post_image

کمردرد امانم را بریده دکتر!
چند وقت است؟

– یک سالی می‌شود؛ چند بار دکتر رفتم، کلی هم عکس و ام‌آر‌آی گرفتم.

و نتیجه؟

– هیچی! گفتند عکس‌هایت مشکلی ندارد؛ دارو بخور، ورزش کن.

ورزش کردید؟

– نه، وقت نمی‌کنم. شغلم اجازه نمی‌دهد.

مگر شغل‌تان چیست؟

– راننده تاکسی‌ام.

چند ساعت از روز پشت فرمانید؟

– 15-10 ساعت. گاهی هم بیشتر!

پس احتمالا اضافه‌وزنتان هم از کم‌تحرکی است!

– هم از کم‌تحرکی است، هم از پرخوری. اشتهایم بد نیست.

سیگار هم می‌کشید؟

– بله، 20 سالی می‌شود.

چاقی و سیگار، کمردردتان را بدتر می‌کند. هم باید سیگارتان را کنار بگذارید، هم باید ورزش کنید و هم به فکر وزنتان باشید…

نسخه

80 درصد مردم ـ یعنی چهار نفر از هر پنج نفر ـ در طول عمرشان دست‌کم یک‌بار کمردرد می‌گیرند، اما احتمال بروز این بیماری در برخی مشاغل بیشتر است و یکی از آن مشاغل، رانندگی است. اگر راننده‌اید و کمردرد دارید یا اگر راننده‌اید و نمی‌خواهید کمردرد بگیرید، این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

قبل از رانندگی، صندلی‌تان را درست و دقیق تنظیم کنید. موقع رانندگی، یک بالش کوچک (یا یک حوله تاشده) پشت ‌کمرتان بگذارید تا قوس‌ کمری حفظ شود. در فواصل‌ رانندگی از استراحت و ورزش‌های کششی غافل نشوید. از قوز کردن و خم کردن شانه‌هایتان اجتناب کنید، چون باعث کوتاه شدن عضلات سینه و کاهش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان می‌شود. ضمنا سیگار هم نکشید، چون ‌سطح اکسیژن در بافت‌های نخاعی ‌‌افراد سیگاری پایین‌تر از حد معمول است و این روند بهبود کمردردتان را به تاخیر می‌اندازد.

برای درمان کمردرد کلیک کنید

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →