درد ستون فقرات

می‌توان براساس علت ایجادی آن به ۲ دسته تقسیم کرد: درد مکانیکی یا غیراختصاصی که (۹۸ درصد دردها را تشکیل می‌دهد) و بیشترناشی از اسپاسم عضلات یا کشیدگی تاندون‌ها و رباط‌هاست .

از جمله علل درد در این گروه آرتروز مفاصل بین مهره‌ای، دیسک دچار فتق شده، تنگی کانال نخاعی و اختلالات آناتومیک ستون مهره است که با فعالیت بیمار، درد تشدید می‌شود. آرتروز در مهره‌های گردنی و کمری نسبت به مهره‌های تنه که تحرک کمتری دارد، شایع‌تر است و درد کمری که به زیر زانو و کف پا انتشار پیدا می‌کند و اصطلاحا سیاتیک نامیده می‌شود. اساسا ناشی از تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی در اثر آرتروز یا بیماری دیسک بروز می‌کند.

پیشگیری از درد ستون فقرات

پرهیز از نشستن در یک وضعیت طولانی، استراحت‌های ۵ دقیقه‌ای در حین کار و هم سطح بودن مانیتور کامپیوتر با چشم‌ها را از عومل پیشگیری از درد ستون فقرات و همچنین: حمل کوله‌پشتی و کیف‌های سنگین روی شانه‌ای می‌تواند تا حد زیادی باعث درد شود، بنابراین بهتر است از کیف‌های چرخ‌دار یا کیف‌های دستی استفاده شود و هنگام نشستن یا راه رفتن، اصول سر بالا، شانه‌ها پایین و پشت صاف را فراموش نکرد.

همچنین هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش کوتاه استفاده کرد و زیر زانوها یک بالش کوتاه قرار داد و در صورت خوابیدن به پهلو ارتفاع بالش در حدی باشد که گردن در وضعیت صاف قرار گیرد و تا حد امکان از خوابیدن روی شکم پرهیزکرد.

درمان درد ستون فقرات

درد حاد ستون فقرات اساسا ناشی از اسپاسم عضله یا کشیدگی رباط‌هاست، که معمولا این دردها حداکثر تا ۶ هفته طول می‌کشد که در بیشتر موارد با استفاده از مسکن‌هایی ساده همچون استامینوفن و ‌ایبوپروفن تسکین پیدا می‌کند.

استفاده از گرما به صورت دوش آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا حوله مرطوب(نه چندان داغ) در تسکین درد موثر است، همچنین در برخی از بیماران قرار دادن تکه‌های یخ یا یک حوله یخ‌زده که به دور آن حوله خشکی پیچیده شده است، می‌تواند از شدت درد بکاهد ولی نباید این موضوع را فراموش کرد که در صورت وجود درد شدید گردن یا بی‌حسی‌ای که به شانه‌ها انتشار پیدا می‌کند، باید ترجیحا به پزشک مراجعه و انجام ورزش‌های کششی را فراموش کرد.

کاهش استرس‌های روانی تا حد بسیار زیادی در کاهش درد، عود و حتی پیشگیری موثر است و از جمله روش‌های پیشنهادی به منظور کاهش درد، انجام یک دم عمیق و نگه داشتن نفس به مدت چند ثانیه و بازدم به صورت کامل است، ولی در مورد کمر درد، استراحت در منزل به مدت یک تا ۲ روز می‌تواند بیمار را مجددا به فعالیت روزانه خود بازگرداند.

منبع:دکتر حسین زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کرمان

 

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →