post_image

کندرومالاسی کشکک Chondromalacia patella شایعترین علت درد  مزمن زانو است. این بیماری در واقع نوعی نرم شدن غضروف کشکک است و علت این  نرم شدن در اکثر اوقات حرکت نامتعادل کشکک روی مفصل زانو، رفتار نامناسب با زانو در  حین فعالیت های بدنی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران است. کندرومالاسی کشکک Chondromalacia patella شایعترین علت درد مزمن زانو است.  این بیماری در واقع نوعی نرم شدن غضروف کشکک است و علت این  نرم شدن در اکثر اوقات حرکت نامتعادل کشکک روی مفصل زانو، رفتار نامناسب با زانو در  حین فعالیت های بدنی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران است.

 توجه به چند نکته در درمان این بیماری ضروری است. درمان این  بیماری نیاز به همکاری بسیار موثر بیمار دارد. اگر بیمار فکر کند بیماریش با چند قلم  دارو خوب میشود اشتباه میکند. مهمترین اقدامات درمانی در معالجه این بیماری آنهایی  هستند که باید توسط خود بیمار انجام شود. پس اگر میخواهید از دست این بیماری رها شوید  باید 90 درصد کارها را خودتان انجام دهید.

نکته بعدی اینست که این بیماری بیشتر از اینکه یک بیماری گذرا باشد  وضعیتی است که در اثر روش های بد زندگی کردن Life style بوجود میاید پس برای بهبودی  باید بسیاری از عادات و رفتارهای روزانه خود را تغییر دهیم. تنها پس از این اقدام است  که میتوانیم مطمئن باشیم بیماری دست از سر ما برداشته و دوباره برنمیگردد.

اگر بعد از اینکه خوب شدیم نکاتی را که در درمان بیماری لازم است  رعایت نکنیم بیماری دوباره برمیگردد پس درمان بیماری یک نکته است و ممانعت از برگشت  بیماری نکته مهمتر دیگر است. بیماری بعد از اینکه خوب شد همیشه پشت در خانه ما می‌ایستد.  به محض اینکه در انجام نکاتی که باید رعایت کنیم سهل‌انگاری کنیم دوباره برمیگردد.

درمان بیماری دو مرحله درمان کوتاه مدت و درمان دراز مدت دارد.  منظور از درمان کوتاه مدت سلسله اقداماتی است که انجام میدهیم تا مشکلات ما در کوتاه‌ترین  زمان ممکن کم شود و منظور از درمان دراز مدت نکاتی است که باید زعایت کنیم تا مشکلات  ما کاملاً رفع شده و مهمتر از آن اینکه دوباره برنگردد

مهمترین پایه های درمان کوتاه مدت و نکاتی که باید رعایت کنیم تا  درد در کوتاه ترین زمان کم شود ( ممکن است کاملاً قطع نشود) عبارتند از :

کاهش فعالیت

اگر احساس میکنیم اخیراً فعالیت بدنی خاصی را بیش از حد انجام داده‌ایم  مثلاً ورزش جدیدی را به تازگی شروع کرده‌ایم و یا ورزش قبلی خود را با شدت بیشتر انجام  میدهیم یا در کارهای خانه یا شغلی خود بیش از قبل به بدن خود فشار میاوریم باید این  فعالیت ها را متوقف کنیم. نگران نباشید. بعد از مدتی که درد شما با درمان مناسب از  بین رفت به احتمال زیاد خواهید توانست مجدداً فعالیت بدنی را از سر بگیرید.

به زانوی خود استراحت بدهید

بعضی از کارها به زانوی شما فشار زیاد وارد میکنند از انجام آنها  بپرهیزید. دو زانو و چهار زانو نشستن برای شما که مبتلا به این بیماری هستید مناسب  نیست. سعی کنید بیشتر روی صندلی بنشینید. استفاده از توالت های سنتی به زانو فشار زیادی  وارد میکند پس سعی کنید از توالت‌های صندلی دار موسوم به توالت فرنگی استفاده کنید.

بالا و پایین رفتن از پله به زانوی شما فشار زیادی وارد میکند. سعی کنید در طول روز  حتی‌الامکان کمتر از پله استفاده کنید. راه رفتن روی زمین‌های صاف خوب است ولی راه  رفتن روی زمین های شیب‌دار چه سربالایی و چه سرازیری برای زانوی شما خوب نیست. مدت زیادی یک جا روص صندلی ننشینید. هر نیم ساعت یک بار از روی صندلی خو بلند شده و  یک دقیقه راه بروید.

گرم نگه داشتن زانو درد شما را کم میکند

سابق بر این خانم های مسن دوست داشتند بخصوص در زمستان پاها و زانوان  خود را در مقابل آفتاب قرار دهند تا گرم شود چون به تجربه دریافته بودند که گرما درد  آنها را کم میکند. اگر زانوی خود را با یک باند کشی یا زانوبند کشی سبک ببندید تا گرم  بماند درد شما کمتر میشود ( مراقب باشید که باند یا زانو بند زیاد سفت نباشد و به زانوی  شما زیاد فشار نیاورد چون ممکن است درد را بیشتر کند).

در فصول سرد سال سعی کنید یک شلوار گرم کن بپوشید. در مواردی که درد زیاد است میتوانید  از حوله گرم یا کیسه آب گرم یا یک حوله برقی برای گرم کردن زانوی خود استفاده کنید. اگر درد زانوی شما به ناگهان و تازه شروع شده است ممکن است سرد کردن زانو بتواند درد  شما را کاهش دهد.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →