برای خوابیدن از تشک های محکم و سخت که با حرکات بدن تغییر شکل نمیدهد استفاده کنید بسترهای نرم که به شکل بدن شما درمیایند باعث تشدید درد های گردن و کمر میشوند.

هنگام استراحت به پهلو یا پشت بخوابید و از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

در صورتیکه بر پهلو میخوابید دست پایینی خود را مقابل سینه در جلو قرار دهید و از خوابیدن روی دست خودداری کنید در این حالت بهتر است پاهای خود را کمی خم کرده و یک بالش بین انها قرار دهید.

زیر سر شما باید به اندازه ای بالا باشد که سر و گردنتان کاملا مستقیم در یک راستا و در امتداد پشت قرار بگیرد به طوریکه ستون مهره ها مستقیم بوده و گردن به عقب یا جلو خم نشده باشد.

بالش خود را به گونه ای قرار دهید که شیب ملایمی با تشک ایجاد شود و شانه های شما بر روی لبه ی بالش قرار بگیرد و از ایجاد حالت پلکانی (بالا قرار گرفتن سر و پایین بودن شانه ها بر روی تشک) جلوگیری کنید.

بالش خود را به گونه ای انتخاب کنید که نرم و فرورونده با وزن سر نباشد از بالش های محکم یا طبی و یا از یک حوله یا پارچه تا شده استفاده شود میتوانید از بالش های طبی ویژه به شکل حلقه ای دور گردن استفاده کنید.

13046637663341565576

بهنگام نشستن از صندلی های مناسب و محکم با پشتی صاف استفاده کنید و از مبل های راحتی که با تشک های نرم که براحتی فرو میروند و به شکل بدن درمیایند باعث تشدید درد گردن و کمر میشوند بهتر است هنگام نشستن بخصوص طولانی مدت توصیه میشود شانه ها پشت و لگن در تماس کامل با پشتی صندلی باشد.

درست نشستن در هنگام تماشای تلویزیون یا استراحت نیز مهم است طوریکه از دراز کشیدن روی مبل که نامناسب است خودرای شده از صندلی مناسب بهره گرفته شود.

پشتی صندلی اتومبیل را در حالت کاملا صاف قرار دهید و از خم کردن ان به عقب خودداری کنید.

بهنگام نشستن ایستادن و راه رفتن اندام خود را در وضعیت صحیح قرا دهید طوریکه پشت شما کاملا کشیده و صاف و بدون خمیدگی باشد گردن در امتداد پشت قرار بگیرد شانه ها رو به عقب بدون افتادگی قرار بگیرد و سر به جلو خمیده نشود.

از حمل کیف یا کوله پشتی های سنگین خودداری کنید.

از رانندگی طولانی مدت خودداری کنید.

از انجام فعالیت هایی که نیاز به بالا نگاه داشتن سر شانه ها و بازو ها دارد (مثل اویزان کردن پرده ها تعویض لامپ لوستر برداشتن اجسام از قفسه های بلند) اجتناب شود و از نردبان های با ارتفاع مناسب بشکلی که نیاز به بالا بردن گردن و بازو ها نباشد استفاده کنید.

هنگام بلند کردن اجسام از روی زمین سعی کنید به جای خم کردن کامل کمر بنشینید و با خم کردن زانو انجام دهید.

بهتر است هر 20 تا 30 دقیقه وضعیت خود را تغییر داده یا جند قدم راه بروید یا چند حرکت کششی انجام دهید و از باقی ماندن در یک وضعیت طولانی مثل پشت کامپیوتر خودداری کنید.

اجتناب از هیجانات عاطفی واکنش های شدید احساسی بحث و مجادله بپرهیزید. و از عوامل ایجاد اضطراب استرس و فشار های عصبی تا حد امکان دوری کنید.

در صورتیکه هنگام ترخیص برای شما گردن بند طبی تجویز شده است انرا بطور دائم بسته نگاه دارید (تنها جهت استحمام و خوابیدن میتوانید در صورت موافقت پزشک انرا باز کنید) و تا زمانیکه پزشک توصیه کرده است استفاده از انرا ادامه دهید. لذا بایستی برای استفاده طولانی مدت بدون تجویز پزشک خودداری نمود چرا که میتواند باعث ضعف و سفتی عضلانی و تشدید درد گردد و مناسب دانسته نشده است. و در صورتیکه گردن بند طبی تجویز نشده باشد بطور خودسرانه اقدام به استفاده از ان ننمایید و سعی کنید فعالیت های معمول خود را بدون ایجاد بی حرکتی کامل گردن(که باعث ضعف عضلانی خشکی و سفتی عضله و طولانی شدن دوره درد میشود) ادامه دهید که از حرکات سریع ناگهانی شدید و چرخشی سر و گردن اجتناب کنید.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران