تشخیص پوکی استخوان

مسئله مهم این که از هر دو شکستگی که منشأ پوکی استخوان دارد فقط یکی توسط پزشک تشخیص داده می شود و زمانیکه بیماری با شکستگی های کم اهمیت مانند شکستگی مچ دست همراه شود، درصد تشخیص بیماری کمتر هم می شود. در نتیجه به دلیل عدم تشخیص به موقع فقط کمتر از ۲۰-۱۰ درصد بیماران مبتلا به پوکی استخوان به موقع درمان را شروع می کنند. این در صورتی است که با تشخیص و درمان به موقع بیماری پوکی استخوان می توان حدوداً از نیمی از شکستگی های ستون فقرات و ران پیشگیری کرد.

 پیشگیری از پوکی استخوان

 اگر قادر به انجام انواع ورزشها نیستند، پیاده روی بهترین جایگزین برای ورزشهای مختلف به خصوص جلوگیری از پوکی استخوان و زمین خوردن خواهد بود. حداقل سه بار در هفته و هر بار به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. در صورت امکان به تدریج آن را به راه رفتن سریع تبدیل کنید.

این ورزش در بهبود گردش خون قلب و تقویت عضلات پا کمک می کند. یک زمان مناسب برای پیاده روی انتخاب کنید ( زمانی که تازه غذا خورده اید و یا وقتی هوا خیلی گرم یا خیلی آلوده است ورزش نکنید ). لباس و کفش مناسب و راحت انتخاب کنید . در ابتدا از زمان کم حدود ۵ دقیقه پیاده روی شروع کرده  و به تدریج زمان و سرعت قدم زدن را افزایش دهید . توجه داشته باشید که راه رفتن سریع موجب نفس زدن کوتاه کوتاه می شود، اگر شما بیماری قلبی یا ریوی و … دارید باید در مورد سطح فعالیتها با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه پوکی استخوان

تغذیه سالم و رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D یکی از راه‌های پیشگیری است. شیر، پنیر، ماست، سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و غذاهای دریایی به‌ویژه ماهی باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. مراقب باشید تامین کلسیم مورد نیاز سبب افزایش مصرف چربی نشود. در این خصوص باید با پزشک متخصص پوکی استخوان یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

می‌توانید با پیاده‌روی در هوای آفتابی ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کنید.

منبع:بیتوته دکتر فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →