post_image

تشخیص کشیدگی رباط، تاندون و عضله

پزشک معاینات و بررسی های زیر را در تشخیص کشیدگی رباط، تاندون و عضله انجام می دهد:
– در مورد مکانیسم پرسیده شود که در اثر اصابت ضربه بوده یا مقاومت در برابر کشش
– معاینه کامل محل آسیب از نظر حس, حساسیت در لمس و کبودی و تورم و … .
– بررسی مفصل بالا و پائین محل آسیب دیدگی
– شاید برای رد شکستگی همراه انجام رادیوگرافی توصیه شود. رادیوگرافی از بافت نرم ( عضله, تاندون, رباط ) تصویری نمی دهد.

درمان کشیدگی تاندون، رباط و عضله

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

– معمولاً در کشیدگی عضله و رباط درد طی ۲-۱ روز اول کمی تشدید می شود و بعد به سمت بهبودی می رود. چنانچه بعد از استفاده از داروهای ضد درد یا انجام حمایتهای اولیه از محل آسیب ( بالا نگه داشتن محل, یخ درمانی, بانداژ محل و استراحت ) درد بهبود نیافت یا اگر درد شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه نمود.
– چنانچه در اطراف مفاصل بزرگ ( زانو, ران, آرنج و مچ دست ) بتدریج تورم ایجاد شود هم لازم است به پزشک مراجعه شود.
– چنانچه مشکوک به شکستگی استخوان یا دررفتگی مفصل هستید.
– چنانچه به دنبال آسیب دچار بی حسی و گزگز شده اید. ( بررسی آسیب عصبی )
– چنانچه ناحیه صدمه دیده سرد یا دچار تغییر رنگ شده است ( بررسی آسیب عروقی )

• مراقبت های اولیه از کشیدگی عضله در خانه

– استراحت به ناحیه آسیب دیده
– سرما درمانی با یخ در محل آسیب : کمک به کاهش تورم و اسپاسم می کند
– بانداژ کردن محل آسیب با باندهای نواری و کشی: به کاهش تورم کمک می کند
– بالا نگه داشتن محل آسیب بالاتر از سطح قلب.
– استفاده از داروهای ضد درد ( استامینوفن ) و ضد درد, ضد التهاب ( ایبوبروفن )

• درمان پزشکی کشیدگی عضله، تاندون و رباط

– گاهی بر حسب تشخیص پزشک برای کشیدگی های عضله شدید و پاره شدگی ها استفاده از آتل لازم است
– چنانچه پاره شدگی کامل در عضله یا رباط داشته باشیم جراحی لازم می شود

پیشگیری از کشیدگی عضله، تاندون و رباط

– گرم کردن کافی ( حداقل ۱۵ دقیقه ) قبل از ورزش
– انجام حرکات کششی مناسب ( که حداقل ۲۰ ثانیه هر کشش طول بکشد ) بر روی عضلات درگیر در ورزش یا کار مربوطه
– عدم انجام فعالیتهایی که می توانند سبب آسیب شوند و بدن آمادگی آنها را ندارد مثل بلند کردن اجسام سنگین

منبع: دکتر حسین زاده

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →