چکیده

گردن درد یکی از عوامل مهم ناتوانی در سراسر جهان است و بار مالی قابل توجهی به دارندگان آن تحمیل می کند. پیش بینی گردن درد مزمن به طور کلی ضعیف است و ناتوانی مربوط به نظر می رسد مزمن تر و پایدار تر از کمردرد باشد. پیشنهاد شده است که اهداف برنامه توانبخشی به حداکثر رساندن بازگشت به عملکرد، محدود کردن پیشرفت تغییرات دژنراتیو، و جلوگیری از آسیب بیشتر باشد. تنوع گزینه های درمان می تواند به توافق رسیدن برای موثر ترین درمان را برای پزشکان مشکل کند. این مقاله به بررسی ملاحظات درمان غیر تهاجمی برای بیماران مبتلا به گردن درد می پردازد. مداخلات مبتنی بر ورزش گردن درد، از جمله آمادگی هوازی(ائروبیک)، کشش، و تقویت هوازی، مورد اشاره قرار گرفته اند. علاوه بر این، مفاهیم مربوط به آموزش و پرورش، از جمله اثرات استقرار و مشاوره ارگونومیک تحت پوشش قرار گرفته اند

post_image

. مقدمه

گردن درد یکی از عوامل مهم ناتوانی در سراسر جهان است. تا 70 درصد از جمعیت یک قسمت از درد گردن را در برخی از لحظات زندگی شان تجربه می کنند،  و 15٪ از جمعیت گردن درد مزمن را تجربه می کنند. درد گردن همچنین بار مالی قابل توجهی به دارندگان آن، از جمله هزینه های مربوط به روند تشخیص، هزینه های درمان، مرخصی استعلاجی از کار و حقوق بازنشستگی بازنشستگی پیش از موعد تحمیل می کند. پیش بینی گردن درد مزمن به طور کلی ضعیف می باشد، و ناتوانی مرتبط به دلیل درد مزمن گردن تحمیل شده به نظر می رسد مداوم تر از کمر درد باشد. پیشنهاد شده است که اهداف برنامه توانبخشی به حداکثر رساندن بازگشت به عملکرد، محدود کردن پیشرفت تغییرات دژنراتیو و جلوگیری از آسیب بیشتر باشد. یک بررسی نظام¬مند رویکردهای چند درمان گردن درد را نشان داده است. این روش ها نشان دادند که گنجاندن حرکات کششی و قدرتی برای اختلالات گردن مکانیکی نیمه حاد و مزمن پاسخ های مطلوبی در بر دارد. یک بررسی نظام مند دیگر همچنین شواهد متوسطی برای حمایت از روش های مختلف گردن مستقیم کشش و تقویت اختلالات مزمن گردن را نشان داد. اگر چه ادبیات حامی محدود است، تجربه متخصصان نشان می دهد که پرداختن به اختلالات مربوط به شرایط پوسچر و ارگونومیک سودمند است. تنوع گزینه های درمان به کار گرفتن و توافق بر روی موثرترین مداخله درمانی را دشوار می سازد. این مقاله به بررسی ملاحظات درمان غیر تهاجمی برای بیماران مبتلا به درد گردن می پردازد. مداخلات مبتنی بر ورزش، از جمله آمادگی هوازی، کشش، و تقویت هوازی، مورد اشاره قرار گرفته اند. علاوه بر این، مفاهیم مربوط به آموزش و پرورش ، از جمله اثرات استقرار و مشاوره ارگونومیک تحت پوشش قرار گرفته اند. این بررسی ادبیات همچنین در نظر دارد، خواننده را با اختلالات رایج در ارتباط با هر یک از این روش ها و اثرات گزارش شده درمان آشنا سازد.

آمادگی هوازی و فعالیت بدنی آمادگی و فعالیت فیزیکی اجزای یک برنامه تناسب اندام هستند و به عنوان توانایی انجام کار فیزیکی توصیف می شوند. این نوع از تمرین به طور کلی شامل فعالیت های تکراری پویا است که گروه های بزرگ عضلانی را ترکیب می کند. به عنوان مثال ممکن است شامل راه رفتن، دوچرخه سواری ، شنا، یا ارگومتر قسمت بالای بدن باشد. فعالیت بدنی نشان داده است خطر مرگ زودرس را می کاهد، ظرفیت عملکردی را بهبود می بخشد، و به افراد مسن برای حفظ استقلال کمک می کند. علاوه بر این، آمادگی هوازی و فعالیت فیزیکی پیشنهاد شده است برای بیماران خاص با درد گردن سودمند است. مطالعات همچنین تاثیرات ورزش بر نگهداری از وضع اندامی مناسب را نشان می دهند.یک برنامه ورزشی که عضلات کرانیوسرویکال فلکسور (فلکسور عمقی گردن) در بیماران مبتلا به درد گردن را هدف قرار می دهد توانایی بهبود حفظ یک موضع بی طرف گردن در هنگام نشستن طولانی مدت را نشان می دهد. اختلال عملکرد عضلانی در گردن درد نقش دارد اگرنظام عضلانی به درستی کار نکند، این ممکن است منجر به ناتوانی در ثبات کافی، حفاظت و حرکت در فضا شود. اختلالات عملکرد معمولا در عضلات فازی، که به طور کلی در ذات ضعیف هستند یافت می شود. عضلات خاص که تمایل به توسعه ضعف دارند و مستعد بازداری در منطقه سرویتوتوراسیک هستند شامل سراتوس قدامی، لوزی، ذوزنقه ای میانی، ذوزنقه ای پایین ، فلکسور عمیق گردن و عضلات خلفی روتاتور کاف می باشد. مکدانل و همکاران یک گزارش موردی که اختلال کنترل عضلانی در لوزی ، ذوزنقه ای میانی و پایینی ، و پایین شکم را نشان می داد منتشر کردند . مطالعات دیگر ضعف عضلات فلکسور عمقی گردن در بیماران مبتلا به درد سردرد را نشان می داد. فلکسور عمیق گردنی نقش مهمی در عملکرد منطقه گردن ایفا می کند. جال و همکاران گزارش کرده اند که افراد مبتلا به سردرد سرویوژنیک با احتمال بیشتری دارای ضعف فلکسور عمقی گردن هستند. علاوه بر این، گروه های گزارش کننده درد گردن به صورت ماهیانه و هفتگی یافتند به طور قابل توجهی کاهش استقامت عضلانی گردن دارند. اثرات قدرت عضلانی و تمرین استقامتی بر درد گردن همانطور که بحث شد، مؤلفه های زیادی در گردن درد مشارکت می کنند . مشارکت کنندگان اضافی توانایی ایجاد ثبات به صورت بخشی ، انجام حرکت کنترل شده و توانایی جذب نیروهای خارجی است . اگر نظام عضلانی قادر به انجام این وظایف به اندازه کافی نباشد ، آنگاه شکایت از درد گردن ممکن است پیش بیاید. بسیاری از مطالعات روش های مختلف تقویت مستقیم گردن و تمرینات کششی برای اختلالات مکانیکی مزمن گردن را تحت حمایت قرار داده اند.در یک بررسی اخیر از ادبیات، گراس و همکاران شواهد متوسطی در حمایت از روش های مختلف تقویت مستقیم گردن و تمرینات کششی برای درد مزمن گردن یافتند. به نظر می رسد سازگاری کمی با توجه به توسعه های خاص و اجرای برنامه های آموزشی وجود داشته باشد. اگرچه تنوع زیادی در برنامه های آموزشی وجود دارد، به نظر می رسد روندهای محدودی وجود داشته باشد. مطالعات بسیاری تمرین عملکرد عضله را به عنوان بخشی از درمان استفاده کرده اند. لذا نتایج مثبت ممکن است منحصراً با توجه به تمرین نظام عظلانی نباشند . به نظر می رسد ، با این حال ، که پرداختن به عملکرد عضله یک جزء حیاتی از درمان بعضی از بیماران مبتلا به درد سردرد سرویکوژنیک است.

پیشگیری

بیشتر گردن درد ها با افزایش سن و با قرارگیری نامطلوب بدن در موقعیت های مختلف ایجاد میشود که در نهایت منجر به فرسودگی گردن میشود برای جلوگیری از درد گردن سرخود را در مرکز ستون مهره ها قراردهید تاوزن سرشما روی گردن قرارنگیرد ایجاد تغییراتی برای انجام فعالیت های روزانه و ورزش های گردن درد  میتواند به پیشگیری ازدرد گردن کمک کند

۱- استراحت به صورت متناوب: درصورتیکه برای مدت طولانی رانندگی میکنید یا ساعت های طولانی از کامپیوتر استفاده میکنید برای کاهش فشار روی مفصل گردن سرخود را به سمت عقب برروی ستون مهره ها نگه دارید از فشردن دندان ها به یکدیگر خودداری کنید

۲- میز و صندلی: میز و صندلی کامپیوتر خود را درموقعیت مناسب تنظیم کنید به صورتیکه صفحه نمایش درراستای چشمان شما قراربگیرد زانوهای شما باید کمی پایین تراز لگن قراربگیرد صندلی باید مجهز به دسته باشد

۳- گوشی تلفن: جلوگیری ازنگه داشتن گوشی تلفن بین شانه (کتف) وگوش هنگام صحبت کردن درصورتی که از تلفن بیش ازحد استفاده میکنید حتما ازهدست استفاده کنید

۴- کشش های متناوب هنگام کار درپشت میز: شانه های خود را درحین کار بالا وپایین بیندازید. شانه های خود را به سمت یکدیگر نزدیک کنید وسپس رها کنید شانه های خود را به سمت پایین قراردهید درحالیکه سرخود را به سمت کنارتکیه داده اید ماهیچه های مفصل گردن را بکشید

۵- ایجاد تعادل درزیرساخت مفصل گردن: کشش ماهیچه های جلوی دیواره سینه واستقامت ماهیچه ها ی اطراف شانه وپشت شانه میتواند باعث ایجاد تعادل درزیرساخت وحفاظت ازمفصل گردن شود

۶- جلوگیری ازخوابیدن برروی ناحیه شکم: خوابیدن دراین حالت باعث ایجاد فشار روی مفصل گردن میشود ازبالش هایی استفاده کنید که از خمیدگی طبیعی مفصل گردن محافظت کند

گردن درد یک بیماری نسبتا شایع می باشد. از آنجا که در زندگی امروز اجتناب از بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت امکان پذیر نیست. لذا باید سعی کرد از بروز گردن درد و آرتروز گردن پیشگیری شود و در صورت بروز علائم نسبت به درمان آن اقدام نمود.

نتیجه گیری در نتیجه، گزینه های متعدد محافظه کارانه برای درمان و مدیریت درد گردن وجود دارد. توسعه و پیاده سازی این رژیمهای درمانی نیز تا حد زیادی متفاوت است و اغلب بستگی به کسی که بیمار را مداوا میی کند دارد. ملاحظات اتیولوژیک و ارائه وضعیت عوامل اضافی هستند که باید قبل از آغاز هر دوره ی درمان بررسی و در نظر گرفته شوند. نشان داده شده است که نه تنها وضعیت جسمی شخصی بلکه وضعیت روانی و حالات هیجانی می تواند درد و درک درد را تحت تاثیر قرار دهد. سازگاری عضلانی اسکلتی و پاسچر همچنین می توانید حضور و شدت درد گردن را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →