post_image

اگر شما از کمردرد رنج می برید، طیف وسیعی از انواع روش های درمانی مختلف را در پیش رو دارید که می توانید بسته به علت کمر درد و همچنین سبک زندگیتان، مناسبترین گزینه را انتخاب کنید. البته در بسیاری از موارد، کمر درد بدون هیچ گونه اقدام پزشکی و درمانی، به صورت خود به خود و بعد از چند روز تا چند هفته درمان می شود.

البته این به این معنا نیست که شما نباید تا قبل از دستور پزشک هیچ کاری بکنید. گزینه های مختلف بسیاری وجود دارد که به شما در تسکین کمردرد و افزایش سرعت درمان کمر درد کمک می کند. یک برنامه ورزشی اصولی و منظم برای کشش و تقویت عضلات اصلی کمر و پشت می تواند میزان درد شما را کم کند و از عود مجدد کمر درد پیشگیری کند.

یک برنامه ورزشی مناسب (بهتر است زیر نظر متخصص یا مربی ورزش کنید) به شما کمک می کند تا عضلاتی قوی و انعطاف پذیر داشته باشید که همین قضیه باعث می شود که کمتر در معرض آسیب قرار بگیرید. اگر در حال حاضر از کمر درد رنج می برید، بهترین برنامه ورزشی برای شما برنامه ایست که از میزان درد شما بکاهد و به شما کمک کند که هر چه سریعتر بتوانید به فعالیت های روزمره خود بپردازید و همچنین از بروز مجدد علائم کمر درد پیشگیری کند. اگر کمر درد شما مزمن است بهتر است با مشورت پزشک برنامه ریزی را انجام دهید.

برنامه ورزشی شما باید متناسب با نیاز ها و شرایط پزشکی شما تعیین شود. قانون طلائی و اصلی که شما باید در چنین برنامه های ورزشی رعایت کنید این است که اگر چنانچه یک حرکت ورزشی باعث بدتر شدن کمر درد شما می شود باید انجام آن را متوقف کنید. فراموش نکنید که ورزش کردن شما به منظور بهبود وضعیت است نه درد کشیدن و یا بدتر کردن وضعیت. اگر شما در حال سپری کردن یک برنامه ورزشی هستید و بعد از چند هفته با کمر درد مواجه می شوید، به یاد داشته باشید که بعد از بهبود کمر درد شما، نباید از همان نقطه که برنامه ورزشی را قطع کرده اید آن را ادامه دهید. در چنین شرایطی ممکن است به یک برنامه جدید نیاز داشته باشید. بعد از طی کردن یک دوره کمردرد، برای شروع مجدد برنامه ورزشی، آهسته و در بازه های زمانی کوتاه تر ورزش کنید.

ضعف عضلات شکم و پشت می توانند باعث بدتر شدن کمردرد شوند. به همین دلیل کشش و تقویت عضلات پشت، کمر و شکم نه تنها به درمان کمر درد شما کمک می کنند بلکه از عود مجدد آن نیز پیشگیری می کنند.

برنامه ورزشی شما باید شامل کشش و تقویت عضلات شکم، کمر، پشت و باسن باشد. تقویت این عضلات می توانند به شما در داشتن وضعیتی مناسب هنگام ایستادن، راه رفتن و یا نشستن کمک کند. عضلات ران نیز باید قوی و انعطاف پذیر باشند. این عضلات به حفظ تعادل و کشش کمر کمک می کنند.

حرکات کششی یکی از با ارزش ترین برنامه های درمانی برای افراد مبتلا به کمردرد است. عضلاتی که کشش و انعطاف پذیری خوبی داشته باشند کمتر در معرض آسیب قرار دارند در حالی که عضلات ضعیف و غیر منعطف به راحتی رگ به رگ شده و دچار کشیدگی و سایر مشکلات می شوند.

به یاد داشته باشید که حرکات کششی را به آرامی و بدون فشار آوردن های ناگهانی انجام دهید. اگر شما قادر به انجام حرکات کششی نیستید بهتر است آنها را آرام آرام شروع کنید و از نگه داشتن حالت کششی خود داری کنید و به مرور کشش را نگه دارید و مدت زمان ماندن در حالت کششی را به مثلا 30 ثانیه برسانید.

و اما نکته آخر اینکه بهترین برنامه ورزشی برنامه ایست که توسط متخصص ورزشی و فیزیوتراپ مجرب توصیه و یا تائید شود.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →