post_image

هنگامی که شما به کمر درد دچار می شوید اولین قدم برای رفع مشکل این است که بدانید کمردرد شما به چه دلیلی به وجود آمده است.

علل شایع کمر درد عبارتند از:

  • صدمه دیدن عضلات و رباط ها. این قضیه شایعترین علت بروز کمر درد است. گاهی اوقات، یک پارو کردن ساده ی برف و یا جا به جا کردن صندلی در محل کار می تواند باعث کشش بیش از حد عضلات و یا رباط ها شود. این قضیه به رگ به رگ شدن و کشیدگی منجر می شود. بسیاری از این صدمات بعد از چند روز تا چند هفته التیام می یابند.
  • آسیب دیدن دیسک. دیسک ها مانند تشک هایی هستند که بین استخوان های ستون فقرات قرار گرفته اند. آنها مانند کمک فنر عمل می کنند. یک فشار فیزیکی و یا آسیب دیدگی می تواند منجر به صدمه دیدن دیسک کمر شما شود. به این حالت بیرون زدگی (فتق) و یا پارگی دیسک کمر گفته می شود. پارگی دیسک کمر می تواند موجب ایجاد التهاب و فشار بر روی عصب ها شود و همین امر باعث درد هایی مانند کمردرد سیاتیک می شود.
  • آرتروز. آرتریت می تواند بر روی مفاصل ستون فقرات که به آنها مفاصل فاست (facet joints) گفته می شود اثر بگذارد و این امر زانو یا مچ دست شما را تحت تاثیر قرار دهد. با بالاتر رفتن سن دیسک ها تجزیه و کوچکتر می شوند. ممکن است مفاصل فاست به هم ساییده شوند. در این حالت ممکن است هنگام بیدار شدن شما در پشت خود احساس سفت شدگی داشته باشید و یا هنگام بلند شدن و راه رفتن احساس درد داشته باشید.
  • پوکی استخوان. استخوان های ضعیفتر احتمال شکستگی بیشتری دارند. این قضیه شامل استخوان های ستون فقرات نیز می شود.
  • تنگی کانال نخاعی. استخوان های ستون فقرات، نخاع شما را احاطه کرده اند. نخاع دسته ای از اعصاب است که پیام های بین مغز و بدن را جا به جا می کند. در صورتی که فضای اطراف نخاع باریک شود می تواند بر روی اعصاب فشار وارد آورد و موجب بروز درد شود. شایعترین علت این حالت آرتروز است که می تواند منجر به رشد استخوانی به نام اسپرز (spurs) شده که این استخوان بر روی فضای اطراف نخاع فشار وارد می کند.
  • سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis). مفاصل و رباط ها، استخوان های ستون فقرات را سر جای خود نگه داشته اند. اگر آنها خیلی شل باشند استخوان ها می توانند سر بخورند و یا همدیگر را بلغزانند. این حالت اغلب می تواند به اعصاب حساس فشار وارد کند.

بسیاری از اختلالات و اشکالات دیگر نیز مانند اسکولیوز (scoliosis) می توانند منجر به کمر درد شوند.

بهتر است در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد کمر شما بعد از 10 روز بهتر نشد.
  • کمردرد شما به علت یک آسیب دیدگی به وجود آمده باشد.
  • اگر با بی حسی یا سوزن سوزن شدن و یا مشکل در مثانه و روده و یا کاهش وزن بدون دلیل موجه مواجه شدید.
  • اگر سابقه ی سرطان، پوکی استخوان و یا مشکلات سیستم ایمنی بدن دارید.
  • اگر بیش از 70 سال سن دارید.

آیا کمر درد شما هیچ دلیل خاصی ندارد؟

در بسیاری از مواقع پزشکان نیز نمی توانند علت کمر درد شما را تشخیص دهند که به این موارد “غیر اختصاصی (nonspecific)” گفته می شود.

خبر خوب این است که علارغم اینکه حتی پزشکان نیز نمی توانند علت بسیاری از کمر درد ها را تشخیص دهند اما درمان کمر درد در این شرایط نیز امکانپذیر است.

چه چیزهایی احتمال برزو کمر درد را افزایش می دهند؟

با دانستن مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می توانید با تغییر سبک زندگیتان از بروز بسیاری از کمر درد ها پیشگیری کنید. این عوامل خطرزا عبارتند از:

  • اضافه وزن. هر چقدر وزن شما بیشتر باشد میزان فشار وارد آمده بر روی پشت شما بیشتر است. کاهش وزن و رسیدن به وزن استاندارد و طبیعی می تواند به بهبود کمردرد شما کمک کند.
  • عادت های روزانه. کفشی که می پوشیم، کار ما، حالت نشستن و خوابیدن ما تماما می توانند بر بروز کمر درد موثر باشند. بسیاری از این موارد به حالت بدن شما بر می گردد. آیا شما عادت دارید که بر روی کیبورد کامپیوتر خود قوز کنید؟ آیا کفش پاشنه بلندی که موجب می شود شما پشت خود را خم کنید می پوشید؟ آیا شما هنگام ایستادن قوز می کنید؟ اصلاح این موارد می تواند در بهبود کمر درد شما موثر باشند.
  • سبک زندگی بدون تحرک. نداشتن فعالیت بدنی یکی از شایعترین علل بروز کمر درد است. قوی کردن عضلات پشت و سایر عضلات اصلی بدن می تواند احتمال بروز کمر درد را کمتر کند. اگر شما هیچ فعالیت بدنی روزانه ای ندارید از همین الان شروع کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید. در مورد اینکه چه کاری باید بکنید می توانید با پزشک مشورت کنید. اگر بتوانید به کمک یک مربی برنامه ی خود را شروع کنید، قاعدتا بهتر خواهد بود زیرا که مربی می تواند حالت های درست و صحیح را به شما بیاموزد.
  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن جریان خون و از جمله جریان خون ستون فقرات را مختل می کند. اگر شما دچار آسیب دیدگی شده باشید، سیگار سرعت بهبود آن را کم می کند. سرفه های شدیدی که سیگاری های حرفه ای به آن دچار می شوند نیز می تواند منجر به کمر درد شود. اگر سیگاری هستید، به نظر می رسد کمر درد دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد.
  • استرس. اگر شما تحت استرس هستید ممکن است عضلات شما دچار تنش شوند. این حالت احتمال بروز کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات را بیشتر می کند. برای مقابله با این حالت می توانید روش های مدیریت استرس را فرا گرفته و امتحان کنید.
  • افسردگی. کمر درد و افسردگی معمولا با هم همراه هستند و می توانند بر همدیگر تاثری منفی بگذارند و بدتر شدن یکی منجر به بدتر شدن دیگری می شود. فراموش نکنید که افسردگی قابل درمان است.
دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →