اصلاح وضعیت نامناسب نشستن

در اصلاح وضعیت نامناسب نشستن ،سعی کنید طوری بنشینید که از افزایش گودی کمرجلوگیری کرده و آن را کاهش دهید. ارتفاع صندلی یا کاناپه باید به قدری باشد که در موقع نشستن، زانوها مختصری از مفصل ران بالاتر قرار گیرد. اگر ارتفاع صندلی بلند است، یک پایه کوچک زیر پاها بگذارید. در حالت دیگر، در موقع نشستن بهتر است یک زانو را روی زانوی دیگر بیندازید. اگر روی زمین می نشینید، چهار زانو نشسته و یا زانوها را در شکم جمع کنید تا گودی کمر کاهش یابد.

منشی ها و تایپیست ها در موقع نشستن روی صندلی سینه را جلو داده و صاف می نشینند، این حالت باعث افزایش گودی کمر و کمردرد می گردد.

کمر درد و بلند کردن نادرست اشیاء

بلند کردن اشیاء سنگین و حمل آنها، فشار قابل ملاحظه ای به قسمت های پایین کمر وارد می کند که بلند کردن نادرست اشیاء باعث کمر درد می شود. اکثر بیماران مبتلا به کمر درد پس از خم شدن ناگهانی و بلند کردن اجسام سنگین دچار کمر درد شده اند. به همین جهت برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به کمر، اشیا را باید به طور صحیح از روی زمین بلند کرده و حمل نمود.

مجدداً یادآوری می شود که ضمن انجام کارها، باید گودی کمر را کاهش داده و از افزایش گودی کمر جلوگیری کنیم. در موقع بلند کردن اشیاء از روی زمین نباید با زانوی کشیده به جلو خم شد، زیرا اینکار باعث فشار زیاد روی قسمت پایین کمر و بروز کمر درد می گردد. برای این کار بهتر است ابتدا مقابل شیء مورد نظر نشسته و سپس آنرا بلند کنیم، به عبارت دیگر برای بلند کردن اشیاء سنگین بهتر است به زانوها فشار بیاورید تا به کمر. این موضوع به خصوص برای کارگرانی که اجسام سنگین را بلند کرده و حمل می کنند، حائز اهمیت فراوان است. ضمن بلند کردن اشیاء و حمل آنها حتی الامکان آنرا دور از تنه نگه نداشته و از کمر بالاتر نیاورده، زیرا حمل اشیا با زانوی راست باعث افزایش گودی کمر و وارد شدن فشار زیاد به کمر و درنتیجه کمر درد می گردد.

حمل اشیا با گذاشتن آن ها روی سر و یا گذاشتن آنها، به پشت، یعنی همان روشی که حمال ها بار را حمل می کنند، فشار کمتری به کمر وارد می کند.

کمر درد به هنگام رانندگی

هنگام رانندگی نکات زیر کاملاً رعایت شود:

صندلی خود را طوری به جلو بکشید که در موقع نشستن زانوها در حدی بالاتر از مفاصل ران قرار گیرند، این کار باعث کاهش فشار روی کمر و شانه ها می گردد.

در موقع رانندگی کمربند ایمنی را ببندید.

ضمن تعویض چرخ، کمر را خم نکنید، سعی کنید این کار را در حالت نشسته انجام دهید تا فشار وارده در این حالت باعث بروز کمر درد نگردد.

اگر دچار کمردرد هستید، از بلند کردن ماشین هایی که در گودال افتاده اند و یا هل دادن اتومبیل خودداری نمایید.

از رانندگی طولانی و خسته کننده خودداری کنید.

قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب باعث افزایش گودی کمر میشود که افزایش بیش از حد گودی کمر می تواند یکی ار علل کمر درد باشد.

برای آشنایی با درمان گودی کمر و لودروز روی لینک کلیک کنید.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Tagged with:  
Share →