post_image

در حدود ۹۰ درصد از افراد جامعه در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند کمردرد یک بیماری نیست بلکه یک علامت است بروز این درد نشان می دهد که در بدن مشکلی وجود دارد اما همیشه نمی توان به علت دقیق ان رسید ستون فقرات از ساختمانهای مختلفی شامل استخوان عضله عصب تاندون لیگامان دیسک عروق و…تشکیل شده که هر کدام می تواند دچار صدمه شده منشاء تولید درد باشد علل کلی ان شامل بیماری های داخلی(مثل: عفونی% تومور%روماتیسمی) مکانیکی (مثل:رگ به رگ شدن% اسپاسم% اکثر موارد) و رفتاری است اما در بیشترموارد تعیین علت دقیق بروز درد اهمیتی ندارد چون بطور معمول بهبودی اتفاق افتاده و هدف درمان% تسکین درد وتسریع در  بهبودی است اما گاهی علت زمینه ای شدیدتری وجود دارد که برای تصمیم گیری در یافتن درمان مناسب نیاز به بررسی های خاصی است. کمردرد ساده بطور معمول با داروهای مسکن% استراحت کوتاه مدت در بستروازسر گیری مجدد فعالیت ها درمان می شود درغیر این صورت نیاز به ویزیت پزشک متخصص جهت انجام اقدامات تشخیصی درمانی تخصصی است.

نحوه غلط ایستادن نشستن خوابیدن کارکردن و وارد اوردن نیروی فیزیکی بیش از حد به ستون مهره اغلب باعث کمردردهای عودکننده ومکرر و یا تشدید کمردرد موجود% می شود لذا دانستن حالات موقعیت ها یا پوزیشن های بدنی درست با کاهش نیروی اعمالی وقراردادن ستون مهره ای در وضعیت قوی و صحیح تر(مکانیک صحیح) می تواند در کاهش اسیب نقش بارزی ایفا نماید در ضمن باقی ماندن طولانی مدت در یک وضعیت نامناسب باعث بالا رفتن فشار روی مهره ها و ایجاد سفتی و درد در ماهیچه ها و رباطها می گردد مدت زمانی را که بدن در یک موقعیت ثابت بدون اسیب می تواند بماند بطور متوسط حدود 20 دقیقه در نظر گرفته می شود توصیه بر این است که بعد از این مدت حدود 30 ثانیه کار را رها کرده با تنفس های عمیق% کشش یا فقط حرکت% موقعیت را تغییر داد.

لازم است بدن در حالات مختلف طوری قرار داشته باشد تا حداقل فشار به ستون مهره ای اعمال گردد (یعنی در راستای مستقیم) و ماهیچه ها نیز تاحدامکان بایستی شل نگه داشته شده تا از سفتی ودرد عضلانی جلوگیری شودیکی ازاین موارد حفظ ارامش روحی است که مانع تنش عضلانی میشود.

در حالت ایستاده ستون مهره ای بایستی مستقیم و انحناهای ان بحالت s مانند نگهداشته شود در ضمن قراردادن لگن در وضعیت مناسب% مهم است لذا توصیه می شود که در حین ایستادن طولانی یکی از پاها روی چهارپایه کوچکی به ارتفاع 10-15 سانتیمترقرار داده شده تا از چرخش زیاد لگن و در نتیجه غیر طبیعی شدن قوس کمری جلوگیری شود.

 حالت نشسته نسبت به ایستاده یا  قدم زدن فشار بیشتری را به ستون مهره ای تحمیل می نماید(شکل) لذا صندلی مناسب برای نشستن طولانی ضرورت دارد برای تطبیق با بدن% صندلی بایستی قابل تنظیم باشد پشتی صندلی در حالت عمودی و کمی شکل دار باشد تا قوس طبیعی کمر را بپوشاند حتی در صورت لزوم می توان از یک محافظ کمر مثل یک بالشت یا حولهء تا شده درناحیه پایینی کمر استفاده کرد تا ستون مهره ای در وضعیت راحت و مناسبی قرار بگیرید ارتفاع و عرض پشتی هم تا پوشش دادن شانه ها کفایت می کند طول کفی صندلی باید به اندازه ای باشد که طول رانها نه فقط باسن را در خود نگهدارد ارتفاع کف صندلی هم بگونه ای باشد که ران افقی% ساق عمودی و کف پاها بطور کامل روی زمین قرار گیرد چنانچه یک سکوی کوچک شیبدار زیرپنجه پاها باشد تا انها را بالاتر از پاشنه ها قرار دهد حالت مناسبی برای عضلات ساق خواهد بود. از نشستن بر روی یک چهار پایه در حالی که به جلو خم شده اید خودداری کنید چون باعث تشدید کمردرد می شود. ارتفاع میز بایستی به اندازه ای بلند باشد تا پاهای شما در زیر میز فضای کافی داشته در نتیجه بتوانید خود را به میز نزدیکتر کرده و در حالیکه پشت خود را صاف نگه داشته اید براحتی کار خود را انجام دهید شیبدار بودن سطح میز باعث می شود بهنگام کار کردن طولانی مدت در ان خم نشوید همچنین بایستی قادر باشید براحتی جابجا شوید و لازم است هر انچه در جیب های پشت قرار گرفته در حالت نشسته انرا خارج کنید تا بالانس در ناحیه کمری تداوم یابد.

 در هنگام خوابیدن جنس تشک بایستی نیمه سفت بوده طول ان حدود 15 سانتیمتر بلندتر از قد فرد باشد خوابیدن روی شکم باعث تشدید مشکل کمر می شود ولی خوابیدن به پشت با یک بالشت زیر زانو برای حمایت از قوس کمر مناسب می باشد خوابیدن به پهلو و جمع کردن زانو و ران تا اندازه مناسب بحالت جنینی با قراردادن یک بالشت در بین دو زانو نیز مناسب است .

برای بلند کردن اجسام بهتر است از خم کردن ستون مهره ها اجتناب شده  به جسم نزدیک شده و با حفظ تعادل جسم را بلند کرده و وزن اجسام را با استفاده از ماهیچه های قوی پاها نه عضلات پشت بلند کرده وبا دید کافی وبا تعادل شروع بحرکت نمود این تکنیک در همه موارد مثل بلند کردن و حمل بچه بایستی استفاده شود در صورت سنگین بودن جسم با یک کمک کار شود یا با استفاده از ابزار یا وسایل کمکی انجام گردد.در محیط کاری تعدیلاتی را بایستی ایجاد کرد تا کارهای تکراری و تقاضای کار فیزیکی کم یا تعدیل شود کم کردن نیروی بکار گیری شده%کاهش کارهای فیزیکی پی در پی(repetitive) حفظ موقعیت صحیح در حین کار اساس مراقبت از ستون مهرها در محل کار است.

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →