آندوسکوپی جهت دستگاه گوارش از سالها پیش شروع شده و به تدریج در جراحی جهت لاپاراسکوپی نیز استفاده شده و بطور گسترده امروز بسیاری از اعمال جراحی که قبلا با بازکردن وسیع انجام می شد با انجام چند سوراخ کوچک و با حداقل عوارض و حداقل خونریزی انجام می شود .

از چند سال پیش آندوسکوپ وارد سیستم جراحی اعصاب نیز شد و بتدریج جایگاه بسیار خوبی در جراحی اعصاب بدست آورد .

آندوسکوپی جهت اعمال جراحی تومورهای قاعده جمجمه و جراحی های مغز و اخیراً در جراحی های ستون فقرات خصوصاً دیسک کمر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آندوسکوپی در جراحی های دیسک کمر

  در موارد خاص می توان درمان های جراحی دیسک کمر را با انجام آندوسکوپی انجام داد و نتیجه برابر و حتی برتر با عوارض کمتر و انسزیون کمتر ( باز کردن پوست و عضلات ) و نتیجه مطلوب را بدست آورد.

 مزایایی آندوسکوپی در درمان دیسک کمر

۱- برش پوستی بسیار کوچک حدود ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر

۲- آسیب به عضلات اطراف ستون مهره نمی رسد.

۳ -دستکاری عضلات و بافت های اطراف و مهره ها به حداقل می رسد.

۴ -برداشتن قسمت بسیار کوچکی از لبه مهره نیاز است.

۵- ریشه عصبی و دورا بطور وسیع دستکاری نمی شود و لذا عوارض بعدی و چسبندگی کمتر است.

۶-بیمار در حداقل زمان از بیمارستان مرخص می شود.

۷ -دوره نقاهت بسیار کوتاه تر از روش معمول جراحی است.

۸ -بیمار در همان روز عمل جراحی می تواند راه برود و حتی از بیمارستان مرخص شود.

۹- بازگشت به کار بسیار زودتر امکان پذیر است.

رعایت دستورات زیر پس از عمل دیسک کمر

  1- از بخیه های محل عمل مراقبت بعمل آورید.

 2- محل بخیه ها را خشک و تمیز نگه داشته و یا پانسمان خشک روی آنرا بپوشانید.

 3- در صورت بروز هر گونه علائم مربوطه به عفونت نظیر، تب، قرمزی، محل زخم، ترشح از محل بخیه ها و تورم و سفت شدن محل زخم ، و زیاد شدن درد به پزشک خود اطلاع دهید .

 4- دستورات پزشک را در مورد بلند کردن اشیاء ، بالا رفتن از پله ، رانندگی، ورزش، کارهای بدنی، فعالیت جسمی و بازگشت به محل کار را رعایت فرمائید .

 5- از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری نمائید.

 6- فعالیت را به تدریج و در حد تحمل افزایش دهید، از فعالیت هایی که باعث کشیدگی و خمیدگی فقرات می شود خودداری نمائید .

 7- از رانندگی، ایستادن و نشستن بمدت طولانی، پس از عمل جراحی خودداری نمائید .

 8- در موقع خواب از تشک مناسب و سفت استفاده نمائید .

 9- ورزش هایی که مخصوص تقویت عضلات شکم و لگن می باشند انجام دهند (مطابق با نظر پزشک و فیزیوتراپ. )

منبع:دکتر عمادی

دکتر ریحانی یساولی، جراح و متخصص ارتوپدی
متخصص ستون فقرات در تهران

Share →